Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av vilbe
#1147461
hej vad av följande tror ni är bäst.
ditec lackkonservering 5500kr
sonax lackskydd 9h 4000kr
pps lackskydd 4000kr
samtliga med glas behandling, gäller ny bil, e alltid dyrast bäst?
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1147561
Jag valde Bilias lackbehandling (PPS) efter att läst nedanstående i instruktionsboken " Underhåll och Service", gäller ny bil för min del också.

VIKTIGT
Enbart lackbehandlingar rekommenderade av
Volvo ska användas. Andra behandlingar;
såsom konservering, försegling, skydd, glansförsegling
eller liknande kan skada lacken.
Lackskada orsakad av sådana behandlingar
täcks inte av Volvos garanti.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1147743
Nja, Volvos skrivning ger jag inte mycket för, ren standardformalia för att aldrig nånsin behöva betala ut en krona för en garanti.
Det är ju inget eget hokus pokus Volvo kokat ihop att ha som lackbehandling.
Kör på det du tycker verkar vettigast.
Användarvisningsbild
av Funk
#1147786
PPS är en beprövad bra behandling. Pris/kvalitet har i sammanhanget väldigt lite med varandra att göra... På äldre bil är grundarbetet (polering) dyrt, men på ny bil är det mest materialkostnader och dom är rätt lika för de flesta behandlingar.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SebSE
#1148124
Hanzon skrev:Jag valde Bilias lackbehandling (PPS) efter att läst nedanstående i instruktionsboken " Underhåll och Service", gäller ny bil för min del också.

VIKTIGT
Enbart lackbehandlingar rekommenderade av
Volvo ska användas. Andra behandlingar;
såsom konservering, försegling, skydd, glansförsegling
eller liknande kan skada lacken.
Lackskada orsakad av sådana behandlingar
täcks inte av Volvos garanti.
Frågade Bilia om detta. De sa att om behandlingen utförs på ett professionellt sätt så förändras inga garantier.

Däremot är det ju klart att om du låter klåpare behandla den nya bilen och går på billigast möjliga så blir nog resultatet därefter.

Team1 i Stockholm har fått nybilbehandla min med sitt keramiska.
3500 för lackförsegling, rutor och klädselimpregnering.
Användarvisningsbild
av Derank
#1148132
Hanzon skrev:Jag valde Bilias lackbehandling (PPS) efter att läst nedanstående i instruktionsboken " Underhåll och Service", gäller ny bil för min del också.

VIKTIGT
Enbart lackbehandlingar rekommenderade av
Volvo ska användas. Andra behandlingar;
såsom konservering, försegling, skydd, glansförsegling
eller liknande kan skada lacken.
Lackskada orsakad av sådana behandlingar
täcks inte av Volvos garanti.
Nu har ju inte volvo några egna lackskydd pps kan du ju köpa och läggs själv om du vill det. Det där är rent bullshit från Volvos sida. Här i stan har de haft ett tiotal rekondfirmor med diverse preparat de senaste 15 åren.

Du kan lugnt använda precis de produkter du vill, utan att äventyra din lackgarabti. De kan iaf inte se vilken produkt du använt dig av
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1148395
Derank skrev:
Hanzon skrev:Jag valde Bilias lackbehandling (PPS) efter att läst nedanstående i instruktionsboken " Underhåll och Service", gäller ny bil för min del också.

VIKTIGT
Enbart lackbehandlingar rekommenderade av
Volvo ska användas. Andra behandlingar;
såsom konservering, försegling, skydd, glansförsegling
eller liknande kan skada lacken.
Lackskada orsakad av sådana behandlingar
täcks inte av Volvos garanti.
Nu har ju inte volvo några egna lackskydd pps kan du ju köpa och läggs själv om du vill det. Det där är rent bullshit från Volvos sida. Här i stan har de haft ett tiotal rekondfirmor med diverse preparat de senaste 15 åren.

Du kan lugnt använda precis de produkter du vill, utan att äventyra din lackgarabti. De kan iaf inte se vilken produkt du använt dig av
Jag är väl medveten att Volvo inte har egna lackskydd och PPS är en egen produkt http://ppslackskydd.se. Bilia är en av många som erbjuder PPS.
Nu väljer jag PPS mycket pga bilens höga inköpspris och jag får denna lackbehandling innan jag hämtar ut bilen samt att jag vill ha de garantier som medföljer bilen. Jag har på tidigare bilar testat både Mr Cap och Ditec.
av anna1984
#1155647
Jag funderar på att lämna in min XC70 till en firma för lackkonservering. Dock har jag läst om någon medlem som fått sin plast förstörd pga stark avfettning. Ni som har lämnat in era XC70, är det här något ni känner igen eller var det ett undantagsfall?
Har plasten väl blivit förstörd, är den ju körd för all framtid.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]