Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1138886
På väg mot bilköp och handlaren ska tona rutorna. Jag har förklarat för honom att jag vill ha så pass mörka att man inte ser in utan att gå väldigt nära eller anstränga sig. Han rekommenderar den näst mörkaste toningen. Vad innebär det?
Har volvo 3 olika toningar att välja mellan?
#1138903
Bilen är begagnad så det blir eftermontage.

Från bakdörrar och bakåt är det som gäller.
Ja, jag är inne på den typen också, men svårt att veta vad han menar med näst mörkaste.
Beror ju på hur många steg som finns. Förstod det på honom som om de hade 3 eller 4 steg.
#1138943
Den där Solar Gard från Saint-Gobain som flera länkar till har jag på min V60. Den är lite mörkare mot originaltonat.
Om jag bara hade gått på antal % ljusinsläpp hade jag valt en ljusare. Jag såg filmen innan montering och det såg väldigt bra ut. Det blev väldigt bra. Vill inte ha en ljusare film. Det går inte att se in i bilen. Minns tyvärr inte hur många % ljusinsläpp det är men det är inte mycket.
#1138950
Kolla på en nyare XC60 om handlaren har en sådan stående med fabrikstonat, mörkare än så vill man inte ha, jag har full sjå med att se bakåt när det är mörkt ute.
#1138955
Derank skrev:Kolla på en nyare XC60 om handlaren har en sådan stående med fabrikstonat, mörkare än så vill man inte ha, jag har full sjå med att se bakåt när det är mörkt ute.
Det skulle ju vara en grej. Lättare och förklara för säljaren då kanske.
Men som jag förstår är 15 ganska lagom. Mörkt utifrån och går ändå att se hyggligt ut.
Vet att när det är mörkt ute så kan det vara svårt dock...
#1139040
Inga problem att backa med speglar men på förskolan har det hänt att det stått en och annan knodd precis bakom bilen. Då piper iofs backvarnaren. Men vissa vill kanske kunna se bakåt. Därför nämnde jag det.

Själv tittar jag sällan bakåt då jag kör då backspegeln alltid är riktad så jag ser de i baksätet. Men just på dagis när jag backar vill jag gärna se om det står någon bakom.

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]