Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av JEriksson
#1134928
Hej

Tänkte uppdatera bilvårdhyllan med några trycksprutor och vilka skall man välja?
Vill inte ha Feltema som bara läcker när man fyllt vatten i dem...

I första rundan införskaffa 3 st för olika blandningar
Kallavfettning (typ Degreaser Wet)
Alkalisk (typ HD Grön) med olika blandningar

Sedan på sikt även för fälgrengöring

Vet att kallavfettningen är starkare än alkaliska så den kräver bättre packningar men vad skall man titta efter?

Tacksam för tips
Användarvisningsbild
av Derank
#1134970
Kör samma här köpt av Smartab, det är samma spruta, fins även lösa packningskitt till den och den håller för även för syra.
av Nicke83
#1136607
Hade samma problem som dig så köpte mig en riktig truckspruta på Wurth.
https://www.wurth.se/produkter/kemi/for ... laska-1-l/

Funkar bra men är lite dryg med medlet. Går åt nästan halva flaskan med kallavfettning då jag avfettar min v70 per gång.
Så man får fylla flaskan efter 2 tvättar.

Annars har jag provat biltemas variant & julas, visst dom funkar men läker å har sig, håller inte trycket osv.
Lämnat igen dessa / fått nya men tillslut lessnade jag.

Enda nackdelen med wurths 1 liters variant må vara den är lite dryg å spruta ut medel fastän man ha på snålaste inställningen.
Den kostar ca 300 kr. Fick tipset på att köpa den av han som har lastbilstvätten här i stan, de är inte snälla med grejerna men ändå håller flaskan bra. Dom kör också med syra i wurth 1l flaskorna.
#1136676
Tack för inputs, fortfarande inte bestämt mig.

Kwazaren ligger relativt bra i pris och är tydliga med vilken kemikalie man har i respektive. Positivt med dessa är att de har en ventil för att släppa på trycket när man är klar för tillfället.
Würths är den minsta behållaren av dessa, kan inköpas med jobbets rabatter.
Epoca från BBV har jag deras tryck-foamer och tycker inte den fungerar lika bra som Kwazars tryck-foamer. Står inte direkt tydligt vilka kemikaliers respektive behållare klarar av. BBV har svarat och det verkar som Alfa Tec:en tar de mesta... Där ligger priset bäst till. Men har dessa en separat ventil för att släppa trycket när man är klar? Så man inte behöver skruva upp flaskan varje gång.

Fler synpunkter tas tacksamt emot

// J
av Nicke83
#1136724
JEriksson skrev:Tack för inputs, fortfarande inte bestämt mig.

Men har dessa en separat ventil för att släppa trycket när man är klar? Så man inte behöver skruva upp flaskan varje gång.
De viktigaste wurth killen sa åt mig vid inköpet av tryckspruta är att smörja sprutan. Finns t.o.m en symbol på en oljedroppe på wurth sprutan där ska man dutta dit en olje droppe då och då. Tar för vana att varje gång jag fyller sprutan duttar jag 1 droppe symaskinsolja dit. Visst kanske för ofta. Men hellre det än för sällan. Ingen har smort sig fattig :lol:

Han sa att smörjer man sin tryckspruta så är den i princip odödlig. Och givetvis att man släpper på trycket när man använt den klart.

Aldrig tidigare hört nån berätta att man ska smörja sprutan :-)-)

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]

Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]