Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av chrisf
#1134778
Hej på er,

Vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråd, men Bilvård känns väl rätt.

Bilen vi införskaffade nyligen är överlag rätt fräsch. Men visst är det lite småskitigt i motorrummet, bland annat så har det tidigare förmodligen varit någon sorts mindre oljeläckage. Det syns på en av de oljeslangar som går från kylaren tror jag det var. Det är liksom mitt på och det ser uttorkat ut, har bara dragit åt sig smuts och damm så man ser det bättre än på övriga slangen som ser någorlunda vanligt skitig ut..

Aja, ni vet hur det kan se ut ;)

Givetvis kan det vara bra att göra rent det så man kan se ifall det kommer ny olja någonstans eller om något annat läcker eller så. Men har aldrig rengjort i motorutrymmen förut, så jag undrar.. vad kan man använda?

Helst av allt vill jag inte gå på med vatten, varken svag eller stark stråle.. Känns livsfarligt, om inte för mig kanske, men för bilen :P Även fast den givetvis ska klara en del vatten, men lägger det sig i några kontakter eller råkar komma in i någon springa på någon datormodul som inte är helt tät så är det ju givetvis inte bra ;)


Så min tanke är att helt enkelt göra så mycket som möjligt för hand. En av mina nya kompisar heter Bromsrengöring som funkade helt underbart bra att få bort riktigt segt och tjockt smörjfett på ett kamerastativ jag renoverade för några månader sen.

Får jag använda bromsrengöring på exempelvis de här "tyg" liknande oljeslangarna i motorutrymmet? Spruta bromsrengöring i en lämplig trasa, sen gnugga och gno på oljeslangen och sen möjligen lite sparsamt med vatten för att rengöra det sista.. Skulle det vara ok? Eller kan dessa slangar ta skada av just denna kemikalieblandning?


Plast i övrigt ska väl inte påverkas heller, inte om man ska lita på vad det står på sprayburken. Är det något annat, som inte skulle kunna tåla bromsrengöring?


Om vi går vidare från bromsrengöring, vad använder ni för produkter för att rengöra plasten i motorutrymmet och hur eftervårdar ni plasten så den ser ny ut?


En sista bilvårdsfråga, såg att någon (SBergdahl?) använde någon svart färg från Biltema som sprutades på de svarta plastlisterna runt bilen och snabbt torkades av för att få tillbaka svärtan. Finns det något annat ni använder, som är långtidsverkande och bra i övrigt som ni kan rekommendera? Vill helst inte lacka listerna, vill gärna ha de svarta som de "ska" se ut - åtminstone på denna bil :D


Många tack på förhand och God Jul om inte annat till alla som läser! Blir nog min sista post före och under julen. :D
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1134779
Det ska inte vara några problem att tvätta med vatten i måttlig mängd, om man undviker att spruta direkt på känsliga elkomponenter.
Jag använder produkter från Meguiars.

Innan tvätt: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa266336sv

Efter tvätt, till slangar och plastdetaljer under huven: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa284435sv

Till utvändiga svarta plastdetaljer använder jag: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa266335sv

Är mycket nöjd med dessa produkter. Dock finns det annat på marknaden, som andra har som favoriter.
Användarvisningsbild
av Derank
#1134781
Jag har kört med kallavfettning och HT tvätt de senaste 25åren på alla mina bilar, spola med förstånd bara.
av chrisf
#1134788
Tack fjohan82 och Derank!

Givetvis, mycket handlar om favoriter också, men eftersom jag inte har skaffat mig några favoriter än så är jag mottaglig för tips :D Riktigt bra tips fjohan82!

Derank, jo har hört att kallavfettning ska funka också, men att det kunde skada om motorn var varm eller något sådant?


Spola med förstånd och vatten i måttlig mängd.. visst, men det är ju inte så lätt, om man nu tänker på OKQ8's stationer eller liknande med högtryck.. Har ju ingen möjlighet att stå ute där jag bor då det är förbjudet att tvätta bilar ute här.

Visst, Derank, du kör ju med högtryck.. men du kanske har bättre koll på alla komponenterna i motorutrymmet också :P Jag har lärt mig enormt mycket sedan 2013-14 när vi skaffade 850n, men på en sådan finns det "lite" elektronik i jämförelse med en 10 år nyare bil, så att lära sig där vart man kan tvätta hej vilt tar ju sin tid.. ännu längre för en V70 -04 :D

Att inte spruta på känsliga elkomponenter.. jo det förstår jag, men vilka är känsliga egentligen? ABS styrenheten ska väl vara "ok" och inte ta in fukt på en -04.. Men är det ok att spola den ändå? Kanske inte.. Om man drar över snabbt, utan att stanna till kanske?

Men sen databoxen, förmodar att det är den som sitter nästan längst fram på passagerarsidan om det är liknande på 850n och visst, den behöver man väl inte stå och mata vatten på heller.


Men anledningen till att jag är lite orolig är just för filmer där jag sett när de tvättar och efter när de är klara och sätter igång bilen så har motorn fått in vatten alt. misständer och de får massa strul av det.

Att undvika elkontakter i utrymmet är ju mer eller mindre omöjligt iaf, de är ju överallt :P


Kopplar ni ur batteriet medan ni tvättar motorutrymmet eller låter ni det sitta inkopplat?


Tänker ju inte göra någon stor motortvätt innan våren iaf, men kan ju vara bra att forska i detta ämne innan det är dags :D Och med alla experter här på forumet lär man med största sannolikhet vara utbildad ingenjör innan våren :D Ni är så otroligt hjälpsamma och det uppskattas något så enormt! :D
av Rådlös
#1134806
En liten åsikt. Olja och gummi brukar inte vara någon bra kombination. Byt ut slangen om det är för mycket "gegga" på den.
Om oljan har börjat lösa upp gummit så hjälper det ju inte att spola med vatten. Det kommer alltid att vara kletigt där.
Användarvisningsbild
av Derank
#1134822
Batteri. , generator, remmar, kontakter , säkringdosan osv tål vatten.

Det enda jag inte brukar spola på är baksidan av strålkastarna, fick in fukt en gång genom ett dräneringshål. Annars är det bara att spola på med lätt tryck.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]