Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1134560
Hej!

Detta är första vintersäsongen med Volvo V60 och strålkastarspolning, tidigare endast haft bilar med strålkastartorkare (SAAB 9-5).

Märkt att strålkastarna blir mkt smutsiga och får en hinna från vägsalt etc som gör att ljuset blir svagt. Strålkastarspolningen räcker inte till för att rengöra dem....

Hur rengör man på bästa sätt strålkastarglasen utan att skada/repa dem?

/Yana
#1134576
Nu har ju jag torkare på min bil så det är inget jag behöver fundera så mycket över eftersom det blir rent men om jag inte hade det hade jag nog i samtliga fall haft en bra mikrofibertrasa i bilen.

Vid vägkanten - Kör spolaren och torka sedan.
På mack - kör spolaren, skölj med vattenkannan, torka
Hemma - Sprayflaska stående med spolarvätska, skölj, torka. Eller bara använda riktigt mycket spolarvätska så att smutsen löses upp och inte bara gnuggas in.

Typ.
#1134612
Aldrig märkt något, varesig på lyktorna eller plasten på min XC70 och jag är rätt pedant av mig. Men jag säger inte att du har fel för jag har för lite kunskap i ämnet.
Har för övrigt alltid avfettat bilen med kallavfettning innan tvätt, fruktansvärt effektivt om man jämför med många andra alternativ!
#1134631
Ser ni några tvättstationer med typ poletter el nått?
Jag åker förbi en sådan några gånger i veckan och spolar av det värsta så det går att ta i bilen. 20-40kr är det värt för att slippa ha en raketskitig bil.
En vattenkanna med varmvatten och en blöt microfiberduk med en klick bilschampo i fungerar nog bra om man har bråttom hemma innan avfärd el nått.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]