Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
#1131708
Hej,


Söker tips/smakråd för vinterfälg till en svart XC60. Är själv inne på Ocean Storm 18", STOCKHOLM SILVER 18" eller GOTHENBURG ANTRACIT 18". Jag tycker att det blir alldeles för mycket med gummi på 17" och steget upp till 19" tycker jag inte motiverar i kronor.

Så kom med tips!
Användarvisningsbild
av Derank
#1131737
Svarta Leda tycker jag passar skitbra på en svart bil.
av Sharkbait
#1131781
anna1984 skrev:Jag har för mig att man inte rekommenderar ocean storm för vinterbruk. Originalfälgarna Ixion går bra, men inte kopiorna.
Det verkar som de flesta har tagit bort Ocean Storm som vinterdäck så det kanske stämmer.
Användarvisningsbild
av ER
#1131907
Alla fälgar som inte har polerade/råa klarlackade ytor fungerar vintertid under längre tid.
Användarvisningsbild
av Derank
#1132002
standard är väl seigin och en del kör på silver <leda har jag sett, själv kör jag på seigin 17
av trodat
#1133072
näj förfan inte seigin kostar mer än 10 lakan det är som min polare som åkte och köpte breyton fälgar för 17papp. vem lägger 17 tusen kronor på ett par 18 tums fälgar SOM INTE ÄR VOLVO ORGINAL är frågan? dessutom till vintern:S:S???!?!?!? han skrattade åt mig och sa "för att jag kan" hahaha för er som undrar så är det dom här https://www.abswheels.se/falgar/breyton ... 048725&p=1 Seigin ligger på 10 lakan, kolla istället här https://www.bilia.se/dack/vinterhjul/?Brand=Volvo (har själv köpt där) billigt som fan och volvo original ett paket landar på 25lakan men det är de värt alla dagar i veckan.

Tänk på det här
1. Diameter. Anges i tum. Är fälgen för liten får inte bromsarna plats innanför fälgen.
2. Bredd. Anges i tum. En alltför bred fälg kan göra att däcket går emot hjulhus eller hjulupphängning.
3. Offset. Avståndet mellan fälgens centrumlinje och anliggningsyta. Varje bil är konstruerad för ett visst offset. En fälg med fel offset förändrar bilens köregenskaper och påverkar också säkerheten vid punktering. Så kallade Spacers för att ändra offsetmåttet är inte att rekommendera.

4. Centrumhålets diameter. Rätt mått på centrumhåler är viktigt för att hjulet ska centrera rätt. Lösa passningsringar är direkt olämpliga och ska inte användas.
5. Antal hjulbultar. Vanligen fem, men ibland fyra.
6. Bultcirkeldiameter. Diametern på den tänkta cirkel som passerar genom centrum på hjulbultarna.
7. Hjulbultarnas dimention, t ex M14.
av Matzz
#1134314
Sharkbait skrev:Så vad har ni XC60 ägare för fälgar på vintern?
Leda 18 tum
Bilagor
IMG_0782.JPG
IMG_0782.JPG (137.46 KiB) Visad 521 gånger

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...