Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av ed
#1131073
Bor numera på Åland och har då fått lite problem med mina extraljus vis besiktningen. På Åland (Finland) måste man ha jämnt antal extraljus (2 eller 4)
och max referenstal 100.

Har 3 st Bosch Navigator Halogen. Blev förvarnad om detta innan jag skulle regga om bilen där så mittenlampan togs bort tillfälligt. Likt förbannat sprängde jag precis 100-gränsen men inspektören släppte igenom mig ändå, schysst.

Någon som vet om man kommer förbi detta på nästa besiktning genom att dra säkringen och därmed sätta alla extraljus ur spel eller går de på vad som faktiskt sitter monterat? Vågar inte ringa och fråga för att kanske då sätta mig själv på "radarna" så att säga :)

Vad är det för jävla trams i övrigt? Hela Åland och stora delar av Norden kryllar ju av rådjur och annat vilt, man skall väl snarare premieras om man väljer att höga upp sin säkerhet i trafiken med extraljus och därmed skapa sig själv extra reaktionssekunder? Vad är syftet med att begränsa? Man bländar ju ändå av vid möte!
#1131080
Ring och fråga med dolt nummer eller fråga spekulativt. "En kompis funderar på att montera extraljus...". Inte för att jag tror att någon registrering förekommer, tror inte bilprovningarna riktigt bryr sig mer än vad som faktiskt rullar in i hallarna.
#1131088
Otroligt märklig regel. Helljus används inte vid möte, varför begränsa dem?
#1131190
Lövet skrev:Otroligt märklig regel. Helljus används inte vid möte, varför begränsa dem?
Hmm. Det har ju någon gång hänt att folk glömt att blända av i tid. :wink: Och konsekvenserna blir ju värre ju starkare ljus det sitter på bilen.
#1131265
Eller inte, bara för du inte har extraljus så kan du inte köra på helljus längre innan mötet än den som har extraljus. Är ju att du ser själva ljuskällan som orsakar bländningen och det oavsett om vägsträckan mellan fordonen är upplyst eller inte eller om du har sunkiga "extrapris på ÖB-extraljus" med 55w halogen eller kvalitetshus från Hella/NBB med 100w xenon.
Vanlig tabbe många gör, lika vanligt som att vissa dyker ner på halvljus 15-30 sekunder innan det ens är tekniskt möjligt att bländas pga kurva/backkrön etc.

Lösningen för TS är att demontera extraljusen vid bes. och sen kasta på dom igen efter.
#1131504
ER skrev:Eller inte, bara för du inte har extraljus så kan du inte köra på helljus längre innan mötet än den som har extraljus. Är ju att du ser själva ljuskällan som orsakar bländningen och det oavsett om vägsträckan mellan fordonen är upplyst eller inte eller om du har sunkiga "extrapris på ÖB-extraljus" med 55w halogen eller kvalitetshus från Hella/NBB med 100w xenon.
Vanlig tabbe många gör, lika vanligt som att vissa dyker ner på halvljus 15-30 sekunder innan det ens är tekniskt möjligt att bländas pga kurva/backkrön etc.
Nej självklart bländar en bil på helljus mer på samma avstånd om den har extraljus av det enkla skälet att det ljus du då får i ögonen är starkare. Och nej, det är inte att du ser själva ljuskällan som orsakar bländningen vid heljus utan att ljuset från källan projiceras mot dina ögon. Om tanketabbar av det slag dina påståenden exemplifierar är vanliga eller inte vågar jag inte uttala mig om.
#1131562
robinb3rgsten skrev:Norge har ju max 2 extraljus
Gäller inte det i princip hela Europa? Jag kan ha fel men såvitt jag har hört så är extraljus hårt begränsat i många länder och det är maximalt fyra lyktor framåt som gäller. Det innebär ju att om man har dimljus så har man ingen möjlighet till extraljus alls. Ett bra svenskt undantag även om det naturligtvis finns de som missbrukar även detta. Lite förvånande att finnarna (för jag förutsätter att Åland kör på finska regler) har begränsningar. De har ju samma mörker som Sverige och brukar generellt ha ganska vettiga regler.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]