Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av anna1984
#1128942
Ni som bytt fälgar från 17 tums fälgar till 19 tum. Ungefär hur mycket mer bränsle drar bilen och hur upplever ni körkomforten?

Jag har en XC70 med 17 tums originalfälgar. Funderar på att byta till 18 alt 19 tum.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1128945
Jag har bara gjort det motsatta. Från 18 eller om det var 19 till 15. Precis allt blev bättre. Utom möjligtvis bränsleförbrukningen där skillnaden blev ganska marginell. :-)
av Lövet
#1128946
Gick från 17 till 18" (men samma bredd som de flesta 19"), gick inte ens att mäta skillnaden i förbrukning. Bilen drog förstås mindre med de mindre vinterdäcken men det beror mer på lugnare körsätt på vintern än däcken. Visst blev bilen stötigare och lite spårigare men det är rätt små skillnader.
Användarvisningsbild
av ER
#1129027
Bytte från 235/55-17" till 235/45-19" och inget blev sämre på XC:n ens på dåliga grusvägar. På min gamla S60 så blev det mesta sämre efter byte från 195/65-15" till 225/45-17" men dom bilarna är inte kända för att ha bra chassi heller där allt glappar trotts nytt eller bilen helt ny.
av anna1984
#1129033
Eftersom XC70:n ibland levereras med 19 tum tänker jag att det inte borde inverka på bilen negativt. Men jag är ju inte så duktig på det här tyvärr.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1129037
Större fälgar ger stötigare gång och löper allt annat lika större risk att ge en bil som spårar. Däcken blir dyrare för varje storlek upp också.

Den enda egentliga fördelen på en normal bil är utseendet.

Hur tungt utseende väger och om det är värt eventuella försämringar är helt individuellt. Jag själv tyckte att sänkning + 19":are förstörde förra bilen fullständigt. Föregående ägare körde 10000 mil med det och var uppenbarligen rätt nöjd med det. Hur du prioriterar kan bara du avgöra.
Användarvisningsbild
av ER
#1129180
SBergdahl skrev:Större fälgar ger stötigare gång och löper allt annat lika större risk att ge en bil som spårar. Däcken blir dyrare för varje storlek upp också.

Den enda egentliga fördelen på en normal bil är utseendet.

Hur tungt utseende väger och om det är värt eventuella försämringar är helt individuellt. Jag själv tyckte att sänkning + 19":are förstörde förra bilen fullständigt. Föregående ägare körde 10000 mil med det och var uppenbarligen rätt nöjd med det. Hur du prioriterar kan bara du avgöra.
Varken 18" eller 19" som levereras med XC70 är bredare än 17", alla dessa är normalt 235mm breda och 16" är 215mm så skillnaden i hur det spårar är obefintlig mellan dessa tre huvudalternativ.
Visst är däcken dyrare, men man behöver inte köpa suddgummin som tar slut på 3000mil om man inte gillar att köpa nya däck i onödan eller man kan undvika dyraste ställena och vara smart och köpa exakt samma däck betydligt billigare än nasaren runt hörnet.
Har man inte kört en XC70 med 16-17-18-19" är det svårt att beskriva skillnaden som är mindre än tidigare P2-generationen som har usel framvagn även när den är helt ny.
Enda nackdelen är att man inte orkar ta två åt gången när dom väger "lite" mera än lättviktarna.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1129191
Mer fjädrad vikt alltså :P

Jag är helt med på att vissa inte tycker att det gör någon märkbar skillnad. Jag har bara inte samma åsikt. Sen är skillnaden mer eller mindre stor på olika bilar.

I slutänden är det tycke och smak som avgör om det är värt det. För jag står fast vid att det inte finns några praktiska fördelar. Bara mer eller mindre stora nackdelar som alla får värdera efter eget tycke. Ni är uppenbarligen många som tycker att de är små nog att vägas upp av utseendet och det har jag inga synpunkter på.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1129572
Jag körde en säsong med 18" (235/60) på min XC60 innan jag bytte till 20" (255/45) som jag nu kört med i fyra år. Den är SÅ mycket bättre och roligare på vägen med 20". Komfortmässigt är det marginell skillnad mellan 18" och 20", men styrrespons och villigheten att styra in i kurvor är en helt annan med 20"-hjulen. Det blir en helt annan bil, på ett positivt sätt. Mycket mer neutralstyrd och inte alls så understyrd som man upplever den med 18":arna.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]