Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av trigor
#1128233
Hej,

Jag har precis köpt min nya V40. Den har gått knappt 500 mil och nu har lackskadorna börjat komma. Just nu är jag medveten om två stycken, båda på främre delen av motorhuven. Då jag är ovan bilägare och inte kan fixa detta själv behöver jag era råd om hur akut är att laga dessa. Jag laddar upp bilder på den större då den andra är betydligt mindre och grundare.

https://www.dropbox.com/sc/7ijam9p4u5za ... 51onuHSjBa
https://www.dropbox.com/sc/zfhu5isxvrs2 ... WUGG0Hbp1a

Hur mycket tror ni att sådana brukar kosta att laga?
Jag kommer att köra bilen för extra oljebyte i februari, är det för lång tid att vänta för att åtgärda dessa?
Användarvisningsbild
av Derank
#1128240
stenskott kan ju tex en rekondfirma eller någon som håller på med spotrepair fixa åt dig. ingen aning vad deras taxa är men jag säg en 500sek el så

Ordna det så snart som möjligt iaf, det ser ju inte plåtrent ut.
#1128539
Motorhuven är i aluminum och det förstås av en anledning, åtminstone delvis denna. Det kommer således inte att börja rosta i stenskotten. Vad du kan få är ett tunt lager av så kallad "vitrost" (aluminumoxid). Men det är inte mycket att oroa sig för eftersom det bara blir ett tunt lager som skyddar mot fortsatt oxidering. Kan inte tänka mig att det är någon större fara med att avvakta med att fixa detta till februari.
Användarvisningsbild
av joel80
#1128572
Köp ett lackstift och tunna penslar (dom som är med i lackstiften är värdelösa.)

Sen fyller du i dom där efter du tvättat och torkat bilen ordentligt. Du kan blanda klarlack och bas med varandra direkt så slipper du försöka stryka på klarlack sen. Resultatet blir ofta bättre om man gör så enligt mig. Fick tipset av en rekondare.
#1128597
Som ovan, fast gå till en riktig lackfirma och köp färg istället. Där färg och klarlack är blandad. Köp en bra och tunn pensel. Tvätta bilen och torka ordentligt. Dutta sedan i färg, låt torka och dutta i mer. Fyll i tunt och i flera lager så kommer det inte synas sen.
Användarvisningsbild
av Derank
#1128609
Ts säger ju att han inte kan fixa det själv. Då återstår väl bara att lämna in och ts kan nog ta det i samband med servicen. Här i stan fixar volvo även stenskott.

Och huven är om jag inte mins fel i aluminium så den rostar ju inte.
#1128636
joel80 skrev:Köp ett lackstift och tunna penslar (dom som är med i lackstiften är värdelösa.)

Sen fyller du i dom där efter du tvättat och torkat bilen ordentligt. Du kan blanda klarlack och bas med varandra direkt så slipper du försöka stryka på klarlack sen. Resultatet blir ofta bättre om man gör så enligt mig. Fick tipset av en rekondare.
Har inte provat att blanda klarlack och bas direkt. Hur blir konsistensen? Min erfarenhet av lackstift är att lacken är för tjockflytande. Därför svårt att få det snyggt. Vad jag istället gjort så här långt är att istället köpa en sprayburk, spruta lite i locket och sedan pensla på med tunn pensel. Färgen i sprayburkarna är mycket mer lättflytande så att man kan lägga på tunt istället för en tjock kludd.
Användarvisningsbild
av joel80
#1128722
Den blir mer flytande och inte lika svårjobbad när man blandar. Lätt att dutta i utan att man får en sån där liten upphöjning som man kan få om man använder penslarna som är med samt kör först bas o sen klarlack.
#1128788
OK. Låter som det kan vara värt att prova nästa gång det blir dags. Vilket blandingsförhållande mellan klarlack och bas brukar du köra med på ett ungefär? Fifty-fifty eller ...?
#1128811
Ja.. Möjligen aningen mindre klarlack. 60/40 kanske...
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]