Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av thronborg
#1087685
Har en 2005 V70 där de yttre backspeglarna var väldigt repiga. Finns ju nya att köpa men jag plockade bort de repiga speglarna och såg att de var ju riktigt glas? Hur kan de bli så repiga. Provade att polera med en tygtrasa med Autosol och efter lite gnuggande val ALLA REPOR BORTA!!! Vet inte om det är något plastskikt Volvo lägger på speglarna men de blev i alla fall spegelblanka.

Att ta bort speglarna var enkelt. Ta en mejsel, tejpa den så den inte spräcker glaset. Kör in mejseln 1 cm bakom glaset mot karossen. Pressa försiktigt framåt och lyft samtidigt ytterkanten av glaset utåt så ploppar den ut. Lossa de 2 kablarna till värmen, spelar ingen roll vilken som sitter vart. Det hela tog 40 minuter inkl. polering.

MVH
Ole
Bilagor
IMG_2471.jpg
Monterat och klart
IMG_2471.jpg (179.9 KiB) Visad 1266 gånger
IMG_2470.jpg
Monterat och klart
IMG_2470.jpg (146.85 KiB) Visad 1259 gånger
IMG_2468.jpg
Polering klar
IMG_2468.jpg (151.66 KiB) Visad 1267 gånger
IMG_2462.jpg
Polering
IMG_2462.jpg (96.95 KiB) Visad 1262 gånger
IMG_2459.jpg
Före polering
IMG_2459.jpg (78.55 KiB) Visad 1258 gånger
av Zed82
#1130527
Grym info, har samma problem och var på väg att köpa nya glas! Beläggningen är säkert det där WRG-tramset, droppsymbolerna indikerar att du också har det.
av ThunderAce
#1130762
stämmer bra, beläggningen är det vattenavvisande yta som Volvo kör på sina WRG glas. men efter några år så brukar dessa ge upp
och man får byta speglar, så är man inte i behov av WRG glas (vilket de flesta inte är idag då man har elvärme) så är det bara att polera
bort beläggnignen som TS gjorde, blir som nytt, man märker också att glasen är dåliga första gången man får frost på de.
det är det som WRG glas ska förhindra, att glasen blir fuktiga och frost bildas vid kall väderlek
Användarvisningsbild
av drawman
#1132892
ThunderAce skrev:stämmer bra, beläggningen är det vattenavvisande yta som Volvo kör på sina WRG glas. men efter några år så brukar dessa ge upp
och man får byta speglar, så är man inte i behov av WRG glas (vilket de flesta inte är idag då man har elvärme) så är det bara att polera
bort beläggnignen som TS gjorde, blir som nytt, man märker också att glasen är dåliga första gången man får frost på de.
det är det som WRG glas ska förhindra, att glasen blir fuktiga och frost bildas vid kall väderlek
Fel. WRG= Water repellent glas. Vattenavisade glas, precis som man kan (eller kunde) få på sidorutorna på tidigare Volvo modeller. Har inget att göra med frost eller imma.
av ThunderAce
#1132947
drawman skrev:
ThunderAce skrev:stämmer bra, beläggningen är det vattenavvisande yta som Volvo kör på sina WRG glas. men efter några år så brukar dessa ge upp
och man får byta speglar, så är man inte i behov av WRG glas (vilket de flesta inte är idag då man har elvärme) så är det bara att polera
bort beläggnignen som TS gjorde, blir som nytt, man märker också att glasen är dåliga första gången man får frost på de.
det är det som WRG glas ska förhindra, att glasen blir fuktiga och frost bildas vid kall väderlek
Fel. WRG= Water repellent glas. Vattenavisade glas, precis som man kan (eller kunde) få på sidorutorna på tidigare Volvo modeller. Har inget att göra med frost eller imma.
mina blir det ingen frost på den nya volvon medan gamla S60in blir det frost, antar att det har med saken att göra

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]