Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robbis
#953474
Har någon bra tips att man ska tänka på när man ska motortvätta bilen. Jag ska köra ner till en självtvätt, där dom har olika möjligheter att tvätta . Tänkte ta deras egen medel som ofta används som förtvätt och sedan spola av med av kalkat vatten. Motorn är inte oljgig eller så bara dammig kan man säga. Vilka delar är mest känsligast för vatten?.

gäller s70 98.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#953489
Ta miljö avfettning då denna inte är så stark samt att det är mestadels vägdamm som du ska spola bort du lär ju inte behöva prick bort avfettning där :wink: Det bästa är ju att spola av med rinnande vatten men det går med högtryckstvätten också men då får du hålla den på avstånd så att du inte trycker in vatten i massa kontakter och andra ställen där det inte ska vara vatten. Det du ska undvika att spola på är generatorn sen är det säkert något mer men det kommer jag inte ihåg nu :) Sedan kan det vara bra att köra ett tag så att motorn blir riktigt varm så att allt vatten försvinner :)
av Black855power
#953539
Lucif3r skrev:Kom ihåg att skydda allt elektroniskt, speciellt fördelarlocket... Annars lär du få problem att komma därifrån...

Måste tillägga övre delen av motorn med, kommer de in vatten under kåpan så kan de leda till misständningar om de rinner ner i tändstiftshålen
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#953542
Black855power skrev:Måste tillägga övre delen av motorn med, kommer de in vatten under kåpan så kan de leda till misständningar om de rinner ner i tändstiftshålen
Ja, det är sant. Men lustigt nog brukar stiften vara mindre kinkiga än fördelaren.
Och det är väl för att stiften fortfarande tänder på rätt ställe, medans en vattensamling i fördelaren orsakar överslag på flera stift samtidigt.
Användarvisningsbild
av taxi
#953776
...fast i tändstiftbrunnarna blir vattnet stående ganska länge, och det ser inte fint ut efter ett tag.
Jag har gått över till att enbart gnugga rent de detaljer jag vill ha rena, en i taget. Säkrast så.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#953799
Sant, men såvida det inte är vatten upp till kanten på varje hål så går det ju att göra en liten fuling och lossa stiften så det rinner ner i föbränningskammaren, och låta bilen vitryka ett tag :roll: Inte för att jag själv skulle göra det men... :P

Jag brukar f.ö. också gnugga för hand, mer kontroll och lättare att få bort skiten, om än jobbigare. :-)-)
Användarvisningsbild
av taxi
#953825
Ha! Trodde jag var ensam! Kul att fler här har aspberger med autistiska drag :D
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]