Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av sorensen
#873419
Hej alla

Jag har fått et bra erbjudande på Nokian Hakka 5 dubbdäck till min 2000 V70. Är det däck som kan rekommenderas?
Användarvisningsbild
av js1
#873438
Nokian brukar väl toppa vinterdäckstester. Googla däcktester. Det går att hitta aktuella tester från de ledande motortidningarna.
av sorensen
#873573
Tack för svar js1. Vet at Hakka 5 fick gode anmeldelser. Det jag undrar är om det också är et gott däck nu 6 år efter. I dag finns där ju hakka 7. Hur mycket har hänt inom däck på 6-7 år? Samtidig vill jag inte köpa allt for dyre däck til en gammel bil.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#873835
Nokian har släppt både hakka 7 & nu i höstas hakka 8.- Jag har haft från 5-8, märker stor skillnad mellan däcken. Hakka 8 är dyra men bäst, men hakka 7 är mycket bra fortfarande. Tror inte prisskillnaden mellan hakka 5-7 är så stor. Sen är det väl för din egen skull du köper däck? Ja alla andras också. Men visst, Hakka 5 var dem bästa på sin tid. Håller högre klass än många andra däck idag. :D
Användarvisningsbild
av Mackanktm
#879325
Har haft både 5 och 7. Skillnad - ja men 5 är ett mycket bra däck!
Användarvisningsbild
av milktrucker
#879349
är hakka 5-6 fortfarande i produktion öht?

känns som 5:an är ganska gammal.....kolla datumet på däcken, vinterdäck är som sagt mer färskvara än sommardäck. Köp inte däck som är äldre än 2 år, är dom gamla ska du ha ett "kompis-pris" på det, t ex 500:-/st. För du köper väl knappas mjölk med passerat b.f-datum?

Utan att gå in på dubbdäckets vara eller icka vara, eller starta dubbdäcksdebatt för den delen, är du i behov av dubbdäck öht?
Det är främst kring kusterna och skåne som dubb gör skillnad, på den s.k svarthalkan. I norrland är det mest snö och dubben fyller inte samma funktion där. I övriga landet/städer är det saltat och plogat och behov av dubb minskar markant. Sen ska man också ta med i beräkningen att de bästa friktionsdäcken är bättre än sämsta dubbdäcken.
Är inte alls emot dubbdäck, men förbrukningen ökar upp till nästan 4% med dubb, är det något du är beredd att lägga pengar på utöver?
Användarvisningsbild
av ER
#879804
Helt galet, dubbenas existens är berättigad i hela landet oavsett om du bor i Stockholm, Piteå eller Malmö. Svarthalkan existerar i hela landet vid temperaturer runt nollan. Vissa har förmågan att anpassa sig efter rådande förhållanden oavsett vad dom har för däck på bilen, andra kör som om det är sommar ofta PÅ DUBBFRITT ÅRET OM med usla däck sommartid och sämre däck vintertid. DET bör stävjas med lag MOT dubbfritt sommartid, dvs då dubbat är förbjudet eller hårda böter då den typen av däck är rent farliga sommartid med alla egenskaper sämre än sämsta sommardäck av suspekt ursprung och mer ofta än sällan betydligt mera slitna på gränsen mot olagliga för att sträcka ut deras livslängd med byte lagom till hösten i tron att man är "smart".
Användarvisningsbild
av bjornw
#879899
Görs Hakka 5 fortfarande? Kolla datumet på däcken i så fall för gamla Hakka däck blir hårda efter en sådär 5 år. Då är de inte så roliga längre.

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]