Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Dpblad
#854206
wissel skrev: 215/65-16 GOODYEAR EFFICIENT GRIP VR Detta däck har E som klasning !! Håller 1500 mil eller ?
Jag kör Michelin som är tvärtysta och håller mååånga mil dessutom.
:-)
Instämmer. Min erfarenhet från att har kört flera varianter av Premium (Conti och Mich) samt flera varianter övriga och lågpris Goodyear, Dunlop, Kumho, mm... är att främsta skillnader är avseende slitage och balans/symmetri. På en bil som går mindre än 1500mil/år väljer jag inte Premium. För tillfället har jag bara en bil, vilken går >3500mil/år och där är det senaste Conti som gäller, men nästa gång blir det Mich som sagt..

Ang lufttryck, balans, hjulinställning, slitage, bil, väg, etc etc, så är det självklart faktorer som påverkar. Mina åsikter liksom många andras, är bedömningar baserat på erfarenhet och gäller med den uppskattade förutsättningen "allt annat lika".
av VOLVOLAST4EVER
#858356
i något däcktest i vår testades premium Contact 5 med lägre däcktryck än normalt(kanske vi bilägare och -0,5 kg) däcket fick högre betyg i ljud o komfort men försämrade andra egenskaper, följ bilens däcktryckrekommendationer för den last du brukar använda t ex 2,1 2,3 (3 pers)till v70II 205-60-16. högre tryck bullrar mer men rullar bättre. däck firman sa 2,6 runtom. prova dig fram .hoppas fler tester kommer som visar skillnad på lågt lagom o för högt trycks för o nackdelar- kanske redan finns?
Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
#865597
Vad tror ni om skillnad i ljudnivå, eller ännu bättre om ni vet. Vad skilnaden är mellan samma fabrikat och modell på däck i 205/55-16 resp 195/65-15. Kommer det höras någon skillnad?
Användarvisningsbild
av MartinS
#865599
205:orna är både bredare och lägre profil så de kommer mest troligt låta mer.


Jag har kört Conti Premiumcontact 2 på min S40 i några år nu men har en uppsättning Premiumcontact 5 liggande i garaget så fort jag får mig för att komma ner till däckgubben. Skall bli intressant att se om jag märker någon skillnad. Nya däck är ju alltid tystare än gamla, men avseende väta och grepp på tor väg vet jag inte hur det skall kunna bli bättre, 2:orna har varit helt fantastiska. Man kan köra dom precis på och över gränsen för vad de klarar helt odramatiskt.
av Rumpnisse
#1177265
Jag står inte ut längre med mina Efficient grip 205-55-16" däck, det låter enormt, man skäms när någon åker med och man knappt kan prata. Kör hellre dubbdäcken året runt om det inte vore för saftiga böterna man riskerar.

Hade velat köpt PremiumContact 6 men finns inte till 16" och PremiumContact 5 hyllas förvisso i tidningstester men inte särskilt bland privatpersonsbetygen.

Funderar lite på att välja åretruntdäck istället då det är så svårt att finna tysta sommardäck.
Läst lite på elbilsforum där dom verkligen strävar efter tysta, dessvärre finns deras rekommendationer bara kring 20" storlekar.


Så, vad säger ni nu 3år senare. Vad för däck hade ni köpt idag till era 16"?

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]

Jag blir inte klok på räckvidden. N&aum[…]