Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av corb06
#829257
Hej! Undrar om nån kan hjälpa till med lite bilmekarkunskaper...?

Jag gav mig på att montera in en dekorlist med DRL. Däremot så tog det stopp när det kom till inkopplingen. Jag kan inte förstå mig på hur jag ska koppla kablarna. Man fick även med 4 st plastklämmor för att klämma fast på annat kablage.

Det resultat jag vill nå är att led-lamporna lyser med nertonat dimrat sken tillsammans med halvljuset. (nån form av positionsljus-funktion) Enligt bruksanvisningen https://dl.dropboxusercontent.com/u/232 ... 0kopia.jpg ska då den blå kabeln kopplas in på "belysningen" för att få denna funktion.

Så här ser kablaget ut. Jag förstår att den svarta ska sättas fast i nån metalldel för att bli jord men sen tar det slut.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
#829287
Det står att när du har spänning på röd så slås dom på med full fart, spänning på blå också så är det halvfart och om vit har spänning också så stängs dom av. Svart är jord.

Man kan med andra ord tänka sig röd till p-ljus matning, blå till halvlljusmatning och skippa vit. Vilka anslutningspunkter du kan använda vet jag inte, men röd borde du kanske kunna tjuva in dig på kablaget till befintliga LED lampor, om bilen accepterar det.
Användarvisningsbild
av corb06
#829591
Sådär! Då var det fixat så att de fungerar tillsammans med halvljuset eller ensamma med Parkeringsljuset. Ska fixa till det så att de dämpas lite eftersom de är nog för ljusstarka för att ha tillsammans med halvljuset.

Däremot undrar jag om det är ok att fästa kontrollmodulen på detta sätt? Eller är det någon som tycker att den ska placerar någon annanstans? Den sitter fast med buntband just nu. Har inte riktigt full koll på hur och var fukt kommer in i motorutrymmet av väder och vind eller var det blir glödhett osv...

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av SvenB
#829641
corb06 skrev:Sådär! Då var det fixat så att de fungerar tillsammans med halvljuset eller ensamma med Parkeringsljuset. Ska fixa till det så att de dämpas lite eftersom de är nog för ljusstarka för att ha tillsammans med halvljuset.
Jag tycker inte att det ser ut att ha "dimmat ner" på bilden där du har halvljuset tänt. Det måste dom göra. Men det fanns en ledning för det, är den ansluten? Eller lyser de så starkt ändå?
Användarvisningsbild
av corb06
#829644
SvenB skrev:
corb06 skrev:Sådär! Då var det fixat så att de fungerar tillsammans med halvljuset eller ensamma med Parkeringsljuset. Ska fixa till det så att de dämpas lite eftersom de är nog för ljusstarka för att ha tillsammans med halvljuset.
Jag tycker inte att det ser ut att ha "dimmat ner" på bilden där du har halvljuset tänt. Det måste dom göra. Men det fanns en ledning för det, är den ansluten? Eller lyser de så starkt ändå?
Nej de lyser med full styrka fortfarande, jag måste koppla in den blå kabeln på rätt ställe innan dimmer funktionen fungerar. Ska fixa till det i veckan. Just nu är placeringen av kontrollmodulen viktigast.
Användarvisningsbild
av Skruffel
#833581
Snyggt det blev!! :-)-) Har själv funderat på att köpa en likadan sats till min XC60. Dock har jag dimljus och jag har ännu inte hittat någon likadan sats som har rum även för dimljusen. Samtliga satser jag kikat på täcker för dimljusen helt och hållet - vilket känns lite dumt. TIPS MOTTAGES!

I övrigt undrar jag om det verkligen stämmer att du får åka omkring med halvljus, parkeringsljus och DRL samtidigt. Vad jag har läst så bör man åka in till Volvo och be dem avaktivera automatisk tändning av halvljusen när ljusvredet är på "0" om man skall ha DRL så som du har nu.

Således "bör" det bli att full matning går på "0" förutsatt att automatisk haljvljuständning är avstängd. Då skall endast DRL och de horisontella parkeringsljusen lysa. När ljusvredet är på "parkeringsljus endast" så borde DRL mata på den svagare spänningen - och när du på kvällen vill tända halvljusen så vrider man till "strålkastarläget" och då skall DRL vara helt släckta.

Rätta mig gärna om jag har fel. :)
Användarvisningsbild
av svergie2
#833591
Skruffel skrev:Snyggt det blev!! :-)-) Har själv funderat på att köpa en likadan sats till min XC60. Dock har jag dimljus och jag har ännu inte hittat någon likadan sats som har rum även för dimljusen. Samtliga satser jag kikat på täcker för dimljusen helt och hållet - vilket känns lite dumt. TIPS MOTTAGES!

I övrigt undrar jag om det verkligen stämmer att du får åka omkring med halvljus, parkeringsljus och DRL samtidigt. Vad jag har läst så bör man åka in till Volvo och be dem avaktivera automatisk tändning av halvljusen när ljusvredet är på "0" om man skall ha DRL så som du har nu.

Således "bör" det bli att full matning går på "0" förutsatt att automatisk haljvljuständning är avstängd. Då skall endast DRL och de horisontella parkeringsljusen lysa. När ljusvredet är på "parkeringsljus endast" så borde DRL mata på den svagare spänningen - och när du på kvällen vill tända halvljusen så vrider man till "strålkastarläget" och då skall DRL vara helt släckta.

Rätta mig gärna om jag har fel. :)
Sähär ska det vara enligt mig iaf. Men snyggt blev det!!
Användarvisningsbild
av SvenB
#833624
Skruffel skrev: I övrigt undrar jag om det verkligen stämmer att du får åka omkring med halvljus, parkeringsljus och DRL samtidigt.
Det får du inte heller. Men om du läser vad corb06 svarade på min fråga, hade han inte kopplat färdigt när bilden togs.
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av corb06
#833625
Skruffel skrev:Snyggt det blev!! :-)-) Har själv funderat på att köpa en likadan sats till min XC60. Dock har jag dimljus och jag har ännu inte hittat någon likadan sats som har rum även för dimljusen. Samtliga satser jag kikat på täcker för dimljusen helt och hållet - vilket känns lite dumt. TIPS MOTTAGES!

I övrigt undrar jag om det verkligen stämmer att du får åka omkring med halvljus, parkeringsljus och DRL samtidigt. Vad jag har läst så bör man åka in till Volvo och be dem avaktivera automatisk tändning av halvljusen när ljusvredet är på "0" om man skall ha DRL så som du har nu.

Således "bör" det bli att full matning går på "0" förutsatt att automatisk haljvljuständning är avstängd. Då skall endast DRL och de horisontella parkeringsljusen lysa. När ljusvredet är på "parkeringsljus endast" så borde DRL mata på den svagare spänningen - och när du på kvällen vill tända halvljusen så vrider man till "strålkastarläget" och då skall DRL vara helt släckta.

Rätta mig gärna om jag har fel. :)
Jag har förstått det som att man får inte åka med DRL på full styrka tillsammans med halvljus. Det är ungefär samma bländning som dimljus och är alltså inte tillåtet. Däremot så kan iaf mina DRL dimmas ned till halv styrka och får då positionsljusfunktion. När de används i det svagare läget så får de köras tillsammans med halvljus.

Idag ska jag koppla in kablaget ordentligt ska se om jag kan fixa lite bättre bilder samtidigt.
Användarvisningsbild
av corb06
#833756
Stötte på patrull när jag skulle koppla in pluskabeln på halvljuskabeln. Det var närmare 8 kablar som gick in till huvudstrålkastaren och jag lyckades inte idag ta reda på vilken som gick till halvljuset. Försökte via Mekonomens och Bilias tekniker få reda på vilken kabel som var akutell, men de tekniker med den kunskapen var lediga idag.

Men så här ser det ut iaf:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]