Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
#920420
dessa ljus utgör, i svagt läge, positionsljus och måste monteras de yttre kanterna på bilens tak om det ska bara lagligt. Annars är det "otillåten ändring" vid besiktningen, med ombesiktning eller registreringsbesiktning som följd.

Varselljuset får endast fungera utan övrig belysning, du vill ju knappast ha varselljuset på om du parkerar eller stannar vid vägkanten i mörker.
Dvs, varselljus ska vara släckta när halvljus och/eller parkeringsljus lyser.

Då återstår bara 0-läget på ljusvredet att koppla in dessa på, vanligen så är volvo för svenska marknaden konfigurerad så att halvljuset är på även i 0-läget. Går att ta bort med vida.

I vida finns även en applikation för varselljus, men jag vet inte hur den fungerar. Gissar att den möjliggör varselljus i 0-läget.
Volvo borde kunnat hjälpa dig med detta på något sätt, kanske inte fysiskt montage eftersom det inte är ett volvo-orginal-tillbehör.
Användarvisningsbild
av Camel
#920444
corb06 skrev:Stötte på patrull när jag skulle koppla in pluskabeln på halvljuskabeln. Det var närmare 8 kablar som gick in till huvudstrålkastaren och jag lyckades inte idag ta reda på vilken som gick till halvljuset. Försökte via Mekonomens och Bilias tekniker få reda på vilken kabel som var akutell, men de tekniker med den kunskapen var lediga idag.
För vänster strålkastare är halvljusledningen gul-röd
För höger strålkastare är halvljusledningen blå-grön
(XC60 MY11)
corb06 skrev:Däremot hittade jag en video på youtube där de kopplar in leds på XC60 med hjälp av ström till halvljuset eller om det var helljuset men jag har inte tagit tag i detta ännu. Fixar det nästa år.
Filmen stämmer.
Användarvisningsbild
av corb06
#920501
milktrucker skrev:dessa ljus utgör, i svagt läge, positionsljus och måste monteras de yttre kanterna på bilens tak om det ska bara lagligt. Annars är det "otillåten ändring" vid besiktningen, med ombesiktning eller registreringsbesiktning som följd.

Varselljuset får endast fungera utan övrig belysning, du vill ju knappast ha varselljuset på om du parkerar eller stannar vid vägkanten i mörker.
Dvs, varselljus ska vara släckta när halvljus och/eller parkeringsljus lyser.

Då återstår bara 0-läget på ljusvredet att koppla in dessa på, vanligen så är volvo för svenska marknaden konfigurerad så att halvljuset är på även i 0-läget. Går att ta bort med vida.

I vida finns även en applikation för varselljus, men jag vet inte hur den fungerar. Gissar att den möjliggör varselljus i 0-läget.
Volvo borde kunnat hjälpa dig med detta på något sätt, kanske inte fysiskt montage eftersom det inte är ett volvo-orginal-tillbehör.
Jadu.. har inte lusläst lagtexten och jag tror inte DRL är med i den befintliga lagtexten utan den nuvarande lagtexten syftar nog på de klassiska dim- och positionsljusen.
Vilket fall som helst, min bil gick igenom besiktningen utan anmärkning med DRL. Kör mina DRL:er på halv styrka genom att koppla in ström på den 3:e blå kabeln i drl-kitet.

Dessutom har jag sett flera hundra V60, Lexus, Mercedes på vägarna som levereras från fabrik med DRL och halvljus igång samtidigt. Vissa märken har dessutom väldigt skarpa DRL så att det nästan stör. En del märken slår av DRL när halvljuset aktiveras t ex vid en tunnel medan andra gör alltså inte detta.

Jag har nog tänkt fixa så att DRL:erna går på full styrka när jag har belysningen i läge 0 och på halv styrka om halvljuset eller helljuset är aktiverat.
av kbr
#920539
[quote]0-läget på ljusvredet att koppla in dessa på, vanligen så är volvo för svenska marknaden konfigurerad så att halvljuset är på även i 0-läget. Går att ta bort med vida. /quote]

Er det noen måte å ikke få halvljuset på i 0-läget uten å besøke volvo. Sikring eller kabel. Hadde ønsket at bare parkljus er på i 0-läget da kan drl brukes på full styrke med parkljus.

Ketil
Användarvisningsbild
av ER
#920932
DRL ersätter dimljuset på bilar som inte är typade med dessa och tyvärr finns det tekniker som missar detta och släpper felaktigt igenom DRL kopplat "rätt" på bilar där det är helt felkopplat då bakljusen SKA lysa och funktionen ersätter dimljus förutom i dimma och dålig sikt, inget annat och positionsljusen ersätts inte på bilar som har dessa sen tidigare.
Så DRL skall lysa med parkeringsljus samt bakljusen och får utan undantag INTE lysa i kombination med halvljuset ej ens på låg effekt på bilar ej typade för DRL, dvs Volvos efter 70-80 talet och fram till 2012 på V50 samt V60/XC60/V70/XC70 facelift. DRL utan bakljus på bil ej ceritfierad med detta skall underkännas varje år och stoppas för böter vid patrullering på vägarna då det ej är lagligt att åka mörklagd bak på bil som inte är godkänd för DRL.
Så man kör som om det är dimljus med undantaget att man ska vrida över på halvljuset så fort det är dimma/nederbörd osv.
Lyser DRL tom. på låg effekt ihop med halvljus SKA det bli böter av samma skäl som dimljus+halvljus samtidigt.
DRL bländar ALLTID mötande då det tillåts lysa UPPÅT till skillnad från halvljus och dimljus.
Användarvisningsbild
av corb06
#920970
ER skrev:DRL ersätter dimljuset på bilar som inte är typade med dessa och tyvärr finns det tekniker som missar detta och släpper felaktigt igenom DRL kopplat "rätt" på bilar där det är helt felkopplat då bakljusen SKA lysa och funktionen ersätter dimljus förutom i dimma och dålig sikt, inget annat och positionsljusen ersätts inte på bilar som har dessa sen tidigare.
Så DRL skall lysa med parkeringsljus samt bakljusen och får utan undantag INTE lysa i kombination med halvljuset ej ens på låg effekt på bilar ej typade för DRL, dvs Volvos efter 70-80 talet och fram till 2012 på V50 samt V60/XC60/V70/XC70 facelift. DRL utan bakljus på bil ej ceritfierad med detta skall underkännas varje år och stoppas för böter vid patrullering på vägarna då det ej är lagligt att åka mörklagd bak på bil som inte är godkänd för DRL.
Så man kör som om det är dimljus med undantaget att man ska vrida över på halvljuset så fort det är dimma/nederbörd osv.
Lyser DRL tom. på låg effekt ihop med halvljus SKA det bli böter av samma skäl som dimljus+halvljus samtidigt.
DRL bländar ALLTID mötande då det tillåts lysa UPPÅT till skillnad från halvljus och dimljus.
Har tittat lite i lagtexten nu 71§ trafikförfattningar och hittar ingenting om att DRL ersätter dimljus. Benämningen DRL existerar inte ens i lagtexten vad jag kan se överhuvudtaget. För mig är det inte prövat att DRL är = dimljus. Glöm inte att dimljus är betydligt starkare än DRL, så DRL skulle aldrig kunna ersätta funktionen som dimljus har. Dessutom på Volkswagen och Audi sitter DRL:erna i underkanten av strålkastarhuset, dvs man kan fortfarande ha konventionellt dimljus längre ner på kofångaren. Dessa slingor är alltid tända med halvljusen.
Vidare kan vi nämna att de flesta moderna bilar tänder dimljuset när man vrider på ratten, vilket skulle innebära att alla nya bilar är olagliga när de svänger, eftersom det finns ingen bil som släcker halvljuset samtidigt som dimljust tänds i samband med sväng.

Volvo skulle få väldiga problem och återkalla tusentals XC60 årsmodell 2014 och 2015 eftersom dessar har DRL tända tillsammans med halvljuset automatiskt.

Men givetvis ska bakljusen ALLTID vara tända så fort man kör på väg, oavsett om du har DRL enbart fram eller kör med halvljus. På XC60 är diodslingan bak tänd när vredet står i 0, så där är det inga problem.
Användarvisningsbild
av corb06
#920977
Camel skrev:Sannolikt gäller denna lagtext om bl.a DRL:

ECE Regulation No. 48 Revision 9
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 048r9e.pdf

I huvudsak när DRL får/ska vara tända
6.2.7.6
6.2.7.7

Om själva lamporna
6.19
Mm EU:s ska gälla före Sveriges lagar med undantag för Snus och datalagring tydligen med mera. Men det finns väl ingen O-bot hos polisen som är baserad på denna EU-lag vad jag vet utan det borde vara trafikförfattningarna som gäller. Man kanske inte ska gräva så mycket djupare egentligen, polisen har fullt upp med att rapportera för andra trafikbrott än att en biltillverkare har aktiverat en DRL-slinga med halvljuset.
Användarvisningsbild
av ER
#920992
corb06 skrev:
ER skrev:DRL ersätter dimljuset på bilar som inte är typade med dessa och tyvärr finns det tekniker som missar detta och släpper felaktigt igenom DRL kopplat "rätt" på bilar där det är helt felkopplat då bakljusen SKA lysa och funktionen ersätter dimljus förutom i dimma och dålig sikt, inget annat och positionsljusen ersätts inte på bilar som har dessa sen tidigare.
Så DRL skall lysa med parkeringsljus samt bakljusen och får utan undantag INTE lysa i kombination med halvljuset ej ens på låg effekt på bilar ej typade för DRL, dvs Volvos efter 70-80 talet och fram till 2012 på V50 samt V60/XC60/V70/XC70 facelift. DRL utan bakljus på bil ej ceritfierad med detta skall underkännas varje år och stoppas för böter vid patrullering på vägarna då det ej är lagligt att åka mörklagd bak på bil som inte är godkänd för DRL.
Så man kör som om det är dimljus med undantaget att man ska vrida över på halvljuset så fort det är dimma/nederbörd osv.
Lyser DRL tom. på låg effekt ihop med halvljus SKA det bli böter av samma skäl som dimljus+halvljus samtidigt.
DRL bländar ALLTID mötande då det tillåts lysa UPPÅT till skillnad från halvljus och dimljus.
Har tittat lite i lagtexten nu 71§ trafikförfattningar och hittar ingenting om att DRL ersätter dimljus. Benämningen DRL existerar inte ens i lagtexten vad jag kan se överhuvudtaget. För mig är det inte prövat att DRL är = dimljus. Glöm inte att dimljus är betydligt starkare än DRL, så DRL skulle aldrig kunna ersätta funktionen som dimljus har. Dessutom på Volkswagen och Audi sitter DRL:erna i underkanten av strålkastarhuset, dvs man kan fortfarande ha konventionellt dimljus längre ner på kofångaren. Dessa slingor är alltid tända med halvljusen.
Vidare kan vi nämna att de flesta moderna bilar tänder dimljuset när man vrider på ratten, vilket skulle innebära att alla nya bilar är olagliga när de svänger, eftersom det finns ingen bil som släcker halvljuset samtidigt som dimljust tänds i samband med sväng.

Volvo skulle få väldiga problem och återkalla tusentals XC60 årsmodell 2014 och 2015 eftersom dessar har DRL tända tillsammans med halvljuset automatiskt.

Men givetvis ska bakljusen ALLTID vara tända så fort man kör på väg, oavsett om du har DRL enbart fram eller kör med halvljus. På XC60 är diodslingan bak tänd när vredet står i 0, så där är det inga problem.
DRL=Varselljus.
Att dom ersätter dimljus blir effekten av det hela då du inte får använda dessa ihop med halvljuset någonsin ens på låg effekt samt skall användas med lysande bakljus på bilar som inte är typade med DRL som våra något äldre kärror.
Du kan heller inte använda "total nedsläckning" eller liknande för att få automatik på DRL då bilen i fråga ej är godkänd för bruk med släckta baklysen eller positionsljusen fram.
Hur andra bilar har det saknar betydelse då bilen till att början med aldrig blivit typad med DRL, sen är det rent dumeri att använda "cornering lamps" och tex tända ena dimljuset åt det håll man svänger för det gör ju inget tydligare och ser bara skrattretande ut med "trasiga" dimljus på dimljusterroristerna, likväl som "gömda" blinkers blir när man inte sätter dom väl synligt på tex backspegeln utan gömmer dom i närheten av tex DRL i huvudstrålkastaren så dom syns allt annat än tydligt.
DRL upplevs av mötande som betydligt starkare än dimljus pga att dom FÅR lysa uppåt, dimljus SKA lysa betydligt neråt.

Det är i praktiken vid facelift av volvomodellena som DRL blir lagligt då dom typades först då, "DNA" enheterna i grillen på 60-serien skall ej förväxlas med DRL då dom på inget sätt uppfyller kravena för DRL utan är typade som positionsljus/parkeringsljus.

Dock upphör detta om man har släp kopplat på bilen för då SKA det lysa på släpet vilket i praktiken innebär halvljuset på OM man inte har fipplat mjukvaran till tex TRM:en att alltid ge signal till bakljusen på släpkontakten.
Tyvärr en soppa när man dagligen möter tyskt "premium" skrot med dubbla DRL fram tända och halvljus+bakljus och bilen efter en annan tysk "budgetbil" utan automatik/skit bakom spakarna och helt mörklagd så hur det skall tolkas är tydligen helt frivilligt och upp till bilfabrikanterna och blir tragisk soppa med skit bakom spakarna som inte ens bryr sig om att kontrollera belysningens funktion så att den uppfyller grundläggande krav för ljusförhållandet innan man åker iväg så man existerar i trafiken.
Att "påminna" mörklaggda har noll effekt då dom inte ens är medvetna om sitt misstag att inte läsa boken som medföljer gratis till fordonet i fråga och det skulle vara examen på innan nyckeln lämnas över.
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
#920996
corb06 skrev:Mm EU:s ska gälla före Sveriges lagar med undantag för Snus och datalagring tydligen med mera.
Allt beror på om bilen i fråga är ECE-typgodkänd eller bara nationellt typgodkänd. Din bil är sannolikt ECE-typgodkänd.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090211.htm
Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]

Tack, ska kika. Försökt rikta in mig mot[…]