Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#240458
Fluffen skrev:http://www.conti-online.com/generator/w ... ck_se.html
http://www.nokiantyres.se/lufttryck
Ah...tack för den informationen! Verkar som att Gislaved rekommenderar 20-30 mils extra lugn inkörning på barmark för att dubben ska sätta sig ordentligt. Nokian tycks behöva lite mer mil, eller 50 för att vara exakt. Nokian talar dock inte om några hastighetsbegränsingar, utan snarare undvikande av kraftiga inbromsningar och accelerationer. Men tolkar detta som att frågan är utrönt. Dubbdäck (och även friktionsdäck) skall köras in, även nu förtiden så att säga. Får ser om jag kommer tappa dubb då snart, som en gammal tant tappar tänder, eller om jag klarar mig. Tror på det senare :-)

"När nya däck monterats är det att rekommendera att köra in däcken i medelsnabb hastighet på barmark de första 200-300 km - för att rugga upp mönsterytan något. Det är först därefter som däcken når sin fulla potential. Även nya dubbdäck bör köras extra lugnt de första 200-300 km, så att dubben "sätter sig" i däcket. Även inkörning av dubbdäck skall ske på barmark." (Gislaved)

"Däck som är avsedda för vinterbruk är försedda med märkningen M+S. Det lönar sig att köra in dessa däck genom att under de ca 500 första kilometrarna undvika kraftiga accelerationer och inbromsningar. En lugn inkörning förbättrar dubbningens hållbarhet; dubbarna sätter sig ordentligt och hålls bättre på plats." (Nokian)
#240573
Barkbiten skrev:[ Även nya dubbdäck bör köras extra lugnt de första 200-300 km, så att dubben "sätter sig" i däcket. Även inkörning av dubbdäck skall ske på barmark." (Gislaved)

"Däck som är avsedda för vinterbruk är försedda med märkningen M+S. Det lönar sig att köra in dessa däck genom att under de ca 500 första kilometrarna undvika kraftiga accelerationer och inbromsningar. En lugn inkörning förbättrar dubbningens hållbarhet; dubbarna sätter sig ordentligt och hålls bättre på plats." (Nokian)
Att dubbarna sätter sig innebär att plattan i botten på dubben äter sig in i gummit så hålet bli bredast i botten. Att man ska köra på barmark är för att dubben ska hållas intryckt i botten under inslitningen. Kör du på snö så vill dubbarna krypa ut pga centrifugalkraften.

Bild
#240578
vinterdäck???? vi har bar mark i skåne,,,men jag la på nya m+s däck nyligen av nåt skumt fabrikat men dom e snart slut igen(kan ju inte hålla igen med turbo)ska pynta nya däck nästa vecka igen :oops:
#240726
VolvoB20 skrev:
Barkbiten skrev:[ Även nya dubbdäck bör köras extra lugnt de första 200-300 km, så att dubben "sätter sig" i däcket. Även inkörning av dubbdäck skall ske på barmark." (Gislaved)

"Däck som är avsedda för vinterbruk är försedda med märkningen M+S. Det lönar sig att köra in dessa däck genom att under de ca 500 första kilometrarna undvika kraftiga accelerationer och inbromsningar. En lugn inkörning förbättrar dubbningens hållbarhet; dubbarna sätter sig ordentligt och hålls bättre på plats." (Nokian)
Att dubbarna sätter sig innebär att plattan i botten på dubben äter sig in i gummit så hålet bli bredast i botten. Att man ska köra på barmark är för att dubben ska hållas intryckt i botten under inslitningen. Kör du på snö så vill dubbarna krypa ut pga centrifugalkraften.

Bild
Åfan....ja då var det kanske inte optimal behandling jag utsatte mina däck för första fem minutrarna....men va tusan...det var väl någon som sa att däck är en färskvara...å ser man det så, behöver man inte bry sig det minsta. Fast det är ju lite lyxigt kanske.

För övrigt har jag jämfört lite med Hakka5 och Pirellis värsting samt NF5 häromdagen...på snöiga vägar där det bitvis var två asfaltsspår för hjulen. Körde man med vanlig bil (framhjulsdriven) så tändes antisladd-lampand direkt när man gasade, både på 1,2 samt 3ans växel. Bromsförmågan var dock likvärdig både awd vs fwd. (såklart).

Pirelli-däcken noterade jag direkt ljudnivån på...la verkligen märke till dubbsmattret på barmark. Men bromsade gjorde de bra, möjligtvis att absn gick in lite lättare på pirelli än de andra. Fick ingen "wow-känsla" av bromsförmåga och väggrepp i kurvor, men kunde inte heller säga att det var någon större skillnad mot övriga. Bara känslan att de var några snäpp sämre.

Hakka5 var grymma. Galet fäste både i kurvor och vid bromsning på is/snö. Riktigt tryggt däck. Bjöd in på några överraskning alls. Man visste var man hade det. Och dessutom tyckte jag det var tyst. Trots vad man hört folk säga om HakkaP. Men kanske är nya hakkadäcket tystare än föregångarna?

Nordfrost5. Samma känsla där. Riktigt värsting. Kändes tryggt att köra och stannade mycket effektivt om man inte lät abs gå in. Alltså, försiktig bromsning på gränsen till att de tappar friktionen. Då var känslan på snö och is lika med den på asfalt vid motsvarande inbromsning. Men när man gjorde fullbroms så gick absn in såklart. Och samma hände med Hakka5.

Alla däcken var mjuka. Hakka5 och NF5 hade dock fyrkantiga dubbar, vilket Pirellidäcken inte tycktes ha.
#240970
Fluffen skrev:Är det "Winter Carving Edge" du pratar om. :roll:
Kollade precis upp villka däck det var... Pirelli Winter Carving Edge. Så Du gissade helt rätt!!

Sen måste jag säga igen...NF5 e riktigt grymma. Kanske att de känns en aning geggiga (vilket jag spontant inte tyckte att varken HP5 eller Pirelli gjorde). Men jäklar va de tar sig fram. Testade på ett nytt ställe idag med cirka 3 dm frusen blötsnö med två, tre slingriga hjulspår. Noterade att en bil före mig tagit sig halvvägs och fastnat. Man hade sandat under och såg även fotspår där man försökt putta bilen tillbaka och neråt. Det var alltså lätt uppförsbacke. Gjorde ett försök att köra upp där och på första började alla fyra hjul att spinna. Gick fram cirka 50 cm men fastnade sen mot den stenhårt packade och ganska djupa snön. Backade tillbaka och körde i hjulspåren istället. Tuggade på uppåt långsamt och inga större problem. Valde därför att svänga utanför de slingriga ljulspåren. Nu blev det tuffare. Särskilt eftersom jag valde att krypköra. Fyrhjulsdriften började tugga och när jag fick den klassiska känslan av "nu fastnar den" så fortsatte awdn och nordfrostarna att bara tugga och långsamt ta bilen framåt decimeter för decimeter. Rätt häftig känsla faktiskt. Det skulle liksom inte gå. Naturlagarna sa att bilen skulle slira fast. Men icke...den bara tuggade vidare. När jag gick tillbaka och tittade i spåren var det bara "mjöl" i spåren...finfördelad och pulveriserad föredetta fryst packad blötsnö.
#241146
Gjorde ett nytt test idag. Denna gång med en bil som var betydligt lättare än min V70 samt hade gamla vinterdäck (2 år) med hyfsat slitna dubbar.

Först körde jag med min V70 och NF5. Märktes inte ens att det var halt. Enda gången jag noterade lite dubbskrap var när jag gav full gas på 3an vid en omkörning. Men tänkte att det kanske hade mer att göra med dubbarnas dåliga friktion mot torr asfalt att göra. Antisladd-lampan var dock inte ens i närheten att tändas. När jag bromsade stannade det direkt. Testade även att bromsa på småvägar med ca 1 cm tjock is/snöbeläggning. Stannade även direkt där. Även fast jag halkade som ett rådjur på hal is när jag klev ur och provade att gå med vanliga skor. Imponerande!

Testade sedan att köra samma sträcka med den andra bilen med de gamla däcken av okänt märke. Spann på 2an och 3an. Gasade upp till 70 och bromsade på den "torra" asfalten. Bilen bara gled. Visst var det friktion, men riktigt taskigt fäste.

Mötte en postleverans och talade med postbilsföraren. Han sa "visst är det halt idag, jag har missat flera korsningar under dagen". Och det var ju halt. Ja riktgt halt till och med. Inte blixthalka, men däremot så att bilen bara gled när man bromsade. Även vid låga farter.

I en nedförsbacke med is och snö som var plogad tidigare och även lätt sandad gled bilen med låsta hjul hela vägen ner.

Med V70n och NF5 märktes det inte ens att backen var hal. Inte förrän Du klev ur själv och det inte gick att stå still i backen pga halkan.

Är hittils mycket nöjd med mitt köp. Om nu ingen mot förmodan kanske redan förstått det :-)
#241321
Provkörde mina nya NF5:or i ett par centimeter snö höromdagen samt att det hade regnat och frusit till lite.
Jag måste säga att de är riktigt grymma på sådan underlag, visst gick det att få bredställ men bara om du provocerade ordentligt, sen ska man ju inte glömma att 945:or är lätta i baken.

Farsan har nya Bridgestone Noranza 2 och de verkar också vara väldigt bra däck men de är dock mycket mer högljudda på ren asfalt än NF5:orna. Också han kör 940.

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]

Hann inte byta innan halvljuset höger fram f&[…]