Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#963929
Jag har ett problem som gör sig påmint varje dag i allmänhet och i synnerhet när solen värmer upp bilen.

I julas fraktade jag en kylväska åt en familjemedlem. Vad jag inte blev informerad om vad innehållet var och i vilket tillstånd det befann sig i.

Jag var tydligen skickebud åt en laddning kokade krabbor som hade börjat tina och kylväskan läckte friskt.

I min XC60 har jag en beige tygklädsel som sög sig girigt åt ovannämnda krabbsås.

Lukten kan närmast beskrivas som en crossover mellan gammalt otvättat kön, navellukt och urin i sol. :*O/ En sötsur pikant odör.

När jag upptäckte det hela så slängde jag krabborna och gick loss med skursvamp och allrengöring. Lukten kvarstod och jag hyrde en mattvätt och körde på med skum.

Testade även med utspädd ättikssprit.

Ej heller detta har hjälp fullt ut. Nu i helgen provade jag med galltvål och läderconditioner (för att få bort doften).

Ändå kan jag mig ana odören när solen ligger på.

Vad göra? Alla tips emottaget tacksamt.
#963943
Jag hade en liknande upplevelse med ett dött vildsvin och en inte helt tät plastsäck i bagaget på en 520d.

Det enda som fungerade för mig var att skruva loss inredningen i bagaget, slänga den i bubbelbadkaret tillsammans med en massa klorin.

Då slutade det lukta. :wink:
#965866
Malmstroem skrev:Jag hade en liknande upplevelse med ett dött vildsvin och en inte helt tät plastsäck i bagaget på en 520d.

Det enda som fungerade för mig var att skruva loss inredningen i bagaget, slänga den i bubbelbadkaret tillsammans med en massa klorin.

Då slutade det lukta. :wink:

Låter som en möjlighet.

Ozonbehandling verkar vara en dyr behandling.
#968315
xerent skrev:Nytt bagagegolv från bildelsbasen är ett alternativ.
Hur byter man ett sådant?
#968532
Aresso skrev:
Malmstroem skrev:Jag hade en liknande upplevelse med ett dött vildsvin och en inte helt tät plastsäck i bagaget på en 520d.

Det enda som fungerade för mig var att skruva loss inredningen i bagaget, slänga den i bubbelbadkaret tillsammans med en massa klorin.

Då slutade det lukta. :wink:

Låter som en möjlighet.

Ozonbehandling verkar vara en dyr behandling.
??? Dyr. Köpte en ozongenerator på Kjell o Co för några hundringar. Den klarar jobbet galant.
#969283
VolvoB20 skrev:
Aresso skrev:
Malmstroem skrev:Jag hade en liknande upplevelse med ett dött vildsvin och en inte helt tät plastsäck i bagaget på en 520d.

Det enda som fungerade för mig var att skruva loss inredningen i bagaget, slänga den i bubbelbadkaret tillsammans med en massa klorin.

Då slutade det lukta. :wink:

Låter som en möjlighet.

Ozonbehandling verkar vara en dyr behandling.
??? Dyr. Köpte en ozongenerator på Kjell o Co för några hundringar. Den klarar jobbet galant.
Är det denna du avser? http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... tor-p40441 Hur har du upplevt resultatet? Kan man sitta i bilen samtidigt som jonisatorn är igång? Övrigt att tänka på?
#969353
Japp, det är den jag köpte. Drar man igång den känner man ozondoften i hela huset. Körde den i ett rum där en mus tagit sig in och dött. Oxiderar väl bort luktämnena i luften för alla dofter försvinner snabbt.

Jag kör den när jag är på jobbet och inte hemma, i bilen kör jag den över natten när man inte är i bilen.

Det är skillnad på en proffsmaskin som vräker ut ozon, det behöver ju en firma som måste reconda en bil på några timmar. Har man en själv så behövs ju inte de volymerna, man kan man ju köra en sådan här liten varje natt en hel vecka.

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]