Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av gjenduro
#252974
Jag har en solidröd Volvo V50 2.0D 2005 och har ett par sommarfälgar med 205-55 16" Continental Sport contact2.

Nu till sommaren tänkte jag sätta på ett par 17" fälgar på bilen och undrar hur ljud i kupén och stötigheten påverkas med 17" jämfört med 16", är det någon större skillnad? Förutsatt att man har ett par bra däck. Söker några snygga volvo orginal fälgar, tänkte mig 205-50 17" några tips?
av Doby
#252977
Ingen större skillnad med 17. Jag kör Mestra på min v50.

Skillnaden med 17 mot 16 är att min verkar dra mer soppa på sommaren då jag kör 17 mot vinter då jag kör dubbfria 16. Dom är ju lika breda? Nån idé varför?
av gjenduro
#252996
Okej, stor skillnad på bränsleförbrukningen? Jag har 16" dubb på min på vintern med samma bredd som på sommarfälgarna 205-55.

Bilen reggas med en viss typ av däck och dimention exempelvis 205-55 16". Tror det är därför jag har samma dimention på sommar och vinterdäck, jag skulle ju helst sett att vinterdäckena var smalare då de går bättre på måddig vägbana och i snö.
av Kluster
#253072
Doby skrev:Skillnaden med 17 mot 16 är att min verkar dra mer soppa på sommaren då jag kör 17 mot vinter då jag kör dubbfria 16. Dom är ju lika breda? Nån idé varför?
Jag har 205/55-16" vinter (dubb) Gislaved Nordfrost II och 205/50-17" ContiSport Contact och märker också att sommarsulorna drar mer än vinter men det har ju säkert något med att vinterdäcken har en mjukare gummiblandning bl a.

Som sommarfälgar har jag själv Spartacus-fäglarna och tycker dom passar som handen i handsken med den dimensionen och titaniumgrå metallic :)
av gjenduro
#253077
Det låter fint de du! hur är det med ljudvivån? någon större skillnad? Jag letar efter ett par Spartacus eller ett par Mestra tror jag.
av Kluster
#253084
Det där är ju en smaksak tycker jag. Ska du köra med t ex Spartacus-fälgarna så visst hörs det lite vägljud men det är ju inget irriterande ljud som man blir förvånad över att det ska låta mycket.
Vill du ha bättre komfort så satsa på ett par 16", 205/55.

På min förra V50 2.4i MY07 hade jag just nämnd dimension på däcken och om jag jämför denna med min nuvarande V50 2.0D MY08 med 205/50-17" så känns det inte som någon skillnad just med tanke att vid senaste faceliften så lades det mer krut på att hålla nere vägljudet med bättre isolering.

Det är vad jag personligen tycker, säkert finns det andra åsikter om detta men detta är vad jag känner :)
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#253408
Serapisfälgen tycker jag är ovanligt snygg för att vara så enkel.
Enkel dessutom att tvätta.

Du ska veta att 17tum spårar lite, dock märker jag det nästan bara när man bromsar vid tex ett rödljus och man kör på våra svenska fina vägar med djupa fåror.

Har säkert glömt nått men som sag[…]

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.