Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1577043
Har precis hämtat ut min EX30 och noterar redan efter ca två veckor på vägarna några små (men irriterande) stenskott i bilens front som väl är gjord av plast? Färgen på lacken är Onyx Black. Frågan är då om/hur man kan åtgärda dessa små defekter i plasten på egen hand? Kan man använda lack/klarlack på plastdelar i fronten på bilen också även om den inte är gjord av plåt?

Tacksam för svar av kunniga på området!
#1577540
Att åtgärda stenskotten på egen hand med ett lackstift kan vara utmanande, beroende på hur noga man är med resultatet. Inlärningskurvan för att få till ett bra resultat är ganska brant, däremot kan resultatet alltid åtgärdas. Jag tycker personligen att mängden energi, tid och pengar man lägger ner på saken bör kopplas till hur länge man har planerat att behålla bilen.

Är tanken att behålla den ett längre tag kan man låta en lackfirma avgöra om spot-repair eller omlackering är det bästa. Vidare kan man då välja att skydda utsatta områden med paint protection film (PPF).
Ska bilen inte behållas speciellt länge kan man med gott samvete, god förberedelse och under goda förhållanden få till helt OK resultat med ett lackstift.

Väldigt många nyare bilar hos större bilhandlare har fått spot-repairs med varierande resultat och ett stenskott här och där är oundvikligt när bilen har lite mil på nacken. Däremot är det aldrig kul med skador på en såpass ny bil, tar du dig an jobbet på egen hand är du troligen den som kommer spendera mest tid att leta felaktigheter på framskärmen. Majoriteten av bilägare är inte speciellt uppmärksamma.
XC60 T8 recharge -19

Hej Vi funderar på o ev skaffa en XC 60 T8 […]

Sett till alla mått kommer det att fungera f[…]

KLONK

Hade en V60 D4 AWD MY13 som betedde sig likadant, […]

Bytte ett hjullager på min v70n. Jag har […]