Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1233942
Jag insåg att jag helt glömt bort att se över lackskydd/försegling vid leverans av vår nya bil.
Jag kontaktade i första hand Tobbe på tershine då jag vet att han mellan varven tar på sig såna jobb, dock hade han för mycket i pipen framåt våren att det var tveksamt om han skulle hinna.

Så jag gjorde det enkla, kontaktade min säljare på Upplands Motor och frågade vad de har för erbjudanden vid nybilsköp.
Jag fick svar att de har ett skydd för 3200:-, Toughguard. "Högteknologiskt och avancerat 2-komp lackskydd. bla bla, håller 18 månader."

Någon mer erfarenhet av detta och är det värt pengarna? Jag hade rent krasst kunnat göra arbetet själv men tvivlar på att jag har den tiden och när det kommer till ny lack så vill jag förstås ha en förbannat bra grund vilket jag kanske inte är helt 100% på att fixa själv då jag tidigare bara pysslat med underhåll.
3200:- känns ju som en kaffekopp i sammanhanget men någon sorts valuta för pengarna vill man ju ändå ha.
#1233949
Toughguard har funnits ett bra tag och funkar bevisligen bra. Det finns nyare och mer moderna skydd idag, men slutresultatet är ungefär detsamma.

Är du överhuvudtaget intresserad av bilvård? Om ja, så kan du lika gärna göra det själv.

Personligen hade jag inte lagt 3200:- för ett lackskydd. Dels för att jag själv har bilvård som en stor hobby, men också för att grundarbetet är väldigt enkelt på en ny lack. Kör hem bilen från bilhandlaren, tvätta den med en alkalie, torka, sprita ordentligt och lägg sedan ett vanligt lackskydd (ej 2-komponent). Upprepa varje vår och höst.

Jag själv fick hem en ny V90 häromveckan, och trots mitt bilvårdsintresse valde jag att lägga på HydrO2 Lite som förmodligen är det enklaste lackskyddet att lägga. Hållbarheten är inte den bästa, men det är så pass enkelt att lägga (tar några minuter) så man kan upprepa proceduren varannan månad. Gör man detta kommer du alltid ha ett bra skydd på bilen.
#1233952
Bra input, tack!
Jag har definitivt ett intresse av bilvård, i detta fall är det snarare att jag aldrig arbetat med nylackade ytor och blir orolig att jag råkar sabba något. Det skulle ju svida. Däremot gav du mig lite mod till att faktiskt göra det ändå.
Rent spontant skulle jag vilja prova detta:
https://tershine.com/collections/frontp ... y-sio2-vax

Skulle det vara rätt väg att börja gå?
Kontinuerligt underhåll är en självklarhet för mig.
#1233953
Jag köpte vanliga Ditec lackkonserveringen när jag plockade ut nuvarande bil, var in för förlängning efter 18 månader.
Nu har jag varit ett litet svin mot bilen sista halvåret då jag inte orkat hålla på.
Så jag tvätta den riktigt i aug/sep, så gissa om jag siktade på en rejäl arbetsinsats när det var dags för bilvård veckan innan jul.
Skrattar fortfarande nästan när jag tänker på hur lätt allt rann av bilen.
Inga asfaltstänk kvar ingenting, och detta med OKQ8´s vanliga mljöavfettning och en svampning sedan.

Så jag tycker det är värt varenda slant.
#1234130
3200kr skulle jag i alla fall inte betala. Men skyddet är bra. Fick det efter en polering våren 2017. Efter det har jag allt möjligt på lacken. Jag vill inte ha något värstingskydd som håller fem år. Finns ingen anledning om bilen ändå ska poleras varje år. En Savile grå lack må vara grå men den är mörk och alla smårepor syns väl.

Om du har några smårepor på nya bilen så polera bort just dom och lägg på Tershine vaxet. Deras andra produkter är riktigt bra och det är troligen även vaxet. Vax och diverse sprayskydd brukar hålla bra på sommarhalvåret.
Hydr02 är fint det oxå. Det ger en väldigt hal yta. Spraya på efter tvätt och spola av. Snabbare kan det inte gå och allt blir skyddat. Snuskigt lätt att hålla bilen ren.
#1234479
Som bilvårdsintresserad som gör dessa jobb åt folk ibland, skulle jag spontant säga, om du inte vet vad du gör, lägg inte på ett keramiskt själv. Det är inte särskilt svårt, men om man råkar göra fel så är det oerhört svårt att rädda.

Du som bor i stockholm - Jag skulle lämna bilen till "Bestdrive Täby" - En av de få svenska rekondarna som faktiskt har en youtubekanal, har följt dem ett tag nu, och de är bland de bättre i Sverige, en av de få jag skulle våga lämna bilen till om jag inte skulle göra jobbet själv. De har även ett nybilspaket för 3500kr.
Deras youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCXIG_B ... QRw/videos
Priser och tjänster: https://bestdrivetaby.se/bilvard.htm
#1235520
Tack för er input!
Det lutar åt att jag kommer göra det själv, BestDrive har jag hört mycket gott om så de är en stark kandidat. Keramiskt vågar jag mig inte på, det har jag varken tid eller kunskap till. Bilen kommer ju underhållas med jämna mellanrum så förhoppningsvis kan "enklare" skydd vara gott nog isåfall.

Jag gör nog helt enkelt så att jag tar ett snack med Tobbe på Tershine igen och så får han skicka över det han anser att jag ska grunda och underhålla med.

När jag ändå har er vettiga människor på tråden, interiört skydd? Tog de vanliga r-designstolarna så det är dedär stolarna med två olika material. Hur tar jag bäst hand om detta? Har tygsäten idag så vet inte alls vilka produkter som är att föredra till de nya stolarna.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]