Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1113214
Vädret i riksgränsen/Abisko kring den 20e ska bli snöfall /underkylt regn, temp mellan -3 till +4 grader. Så jag hade nog skaffat nya däcken inför den resan :)

Jag rekommenderar hakka 8, nyaste konstruktionen med bäst grepp, dock är dom rätt bullriga på barmark.. Har kört med mina 2 vintrar ca 2500 mil och inte en dubb har släppt, och mönsterdjupet ligger fortfarande på 7-8mm, som nya :) Jag brukar skifta till vinterhjul helgen kring den 10:e oktober, det är ju redan nästa helg ser jag nu :|

/Kalle
Användarvisningsbild
av batmac
#1113229
För att förtydliga så kommer jag att sätta på vinterdäcken oavsett, så det är ingenting jag tvekar över. Mina sommardäck är också dåliga så ju förr jag får bort dem desto bättre. Mina nuvarande Hakka 5 har två st kring 6 mm kvar och två stycken kring 3 mm. Dubben är OK.

Men ja, det känns mer och mer som att det bästa är att sätta på det nya paret inför resan som du säger Kalle.

Jag ser att Hakka 7/8 är det som har rekomenderats. Jag vill bara ställa frågan rakt ut igen, spelar inte olika mönster fram och bak någon roll? Isåfall beställer jag ett par nya Hakka 7 eller 8 direkt. Inte nån större skillnad i pris från Nordman 5. Var bara det att dom ser identiska ut med Hakka 5.
Användarvisningsbild
av joel80
#1113233
börne skrev:
joel80 skrev:Även om den lagliga gränsen går vid 1.5mm
1,6mm så vi inte lurar nån nu :wink:
Tack.. Bra med förtydligande där. 1.6mm är lagligt.. 1.5mm är olagligt.. :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1113234
batmac skrev:För att förtydliga så kommer jag att sätta på vinterdäcken oavsett, så det är ingenting jag tvekar över. Mina sommardäck är också dåliga så ju förr jag får bort dem desto bättre. Mina nuvarande Hakka 5 har två st kring 6 mm kvar och två stycken kring 3 mm. Dubben är OK.

Men ja, det känns mer och mer som att det bästa är att sätta på det nya paret inför resan som du säger Kalle.

Jag ser att Hakka 7/8 är det som har rekomenderats. Jag vill bara ställa frågan rakt ut igen, spelar inte olika mönster fram och bak någon roll? Isåfall beställer jag ett par nya Hakka 7 eller 8 direkt. Inte nån större skillnad i pris från Nordman 5. Var bara det att dom ser identiska ut med Hakka 5.
Av vad jag hört är det viktigast med samma sorts däck per par.. (fast alltså har du dubbade vinterdäck på ena paret ska du såklart inte ha odubbade på det andra...) Och sätt dom bra/nya däcken bak så du inte blir omkörd av baken på bilen..

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]