Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1103082
Hej!

Nu ska jag äntligen ta tag i lite rostlagning innan det är för sent, men jag är lite osäker på hur jag exakt ska gå till väga. Just nu är det bara ytrost jag tänkt fixa och då med hjälp av en punktbläster. Bör jag slipa bort något innan jag blästrar eller är det bara att blästra på tills det är plåtrent? Sen när jag har blästrat, ska jag spackla eller grundmåla? Troligtvist både och men i vilken ordning och vad för spackel rekommenderas? Beror förstås på hur mycket material som har tagits bort, men kanske först ett glasfiberspackel och sen ett mycket finare spackel för att få en jämn och fin yta? Ska man ha på något rostskyddande på det plåtrena? Zink produkter har jag hört ska vara bra men jag vet inget om sådana.

Tack för svar!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1103124
Det är väl aldrig fel att slipa bort det värsta först om man har möjlighet. Att spacklar direkt på plåten fungerar i regel. Men man bör vara vaksam på att olika tillverkare av färg / spackel kan föreskriva att arbetet utförs i en viss ordning för att det ska funka. Och så bör man ju se till att hålla sig till helst ett märke på alla grejer man använder. Dessutom är det livsviktigt att dammsuga så gott det går för att bli av med sanden som letar sig in överallt där den får möjlighet. Är det inga stora skador hade jag hoppat över glasfiberspackel då det är väldigt tråkigt att jobba med.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1103412
Nä glasfiberspackel tror jag inte ska behövas. Förhoppningsvis är det inte så stora skador.

Vad för märke på spackel och sådant bör jag köra på? Sprejfärgen jag har är Volvos egna, men jag kan ju köpa någon annan om det finns någon som passar bättre.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1103766
Vad bör jag slipa med? Slippapper kanske inte räcker särskilt långt men jag har inte några andra slipverktyg. Endast en skruvdragare, men kan kanske få tag i något annat verktyg.
Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]