Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RaggeNo1
#767047
Hej!

Jag tänkte att jag skulle göra en guide för att åtgärda problemet 850 har där fästena till bakre kofångare börjar hänga.
På min bil var det det värsta tänkbara scenario, både fästena till krockbalken och de fasta fästena som är permanent fästa i karossen var kassa.
Alla dessa delar går att beställa hos Volvo, fästena som håller krockbalken kostar ungefär 450Kr, men de fasta fästena är rätt så mycket dyrare, drygt 1600Kr.

Här kommer iaf lite bilder på hur man går tillväga.

Bild
Bort med kofångaren. Om ni tittar på kofångaren så ser ni en av infästningarna som sitter strax efter hjulshuset. 10mm. hylsa med förlängare/lednyckel krävs. (Detta är en -94 och har den första modellen på kofångare, senare modeller har andra infästningar.)
Bild
Som ni ser är fästena helt slut, inget material att svetsa i.
Bild
Nytt och snyggt, efter mycket kapande.
Bild
Krockbalksfästet på plats, nu är det bara kofångaren som saknas.
Bild
Så, där var det klart. Det är ett väldigt enkelt jobb om man har lite vana med vinkelslipen.

Tydligen är inte de fasta fästena så vanliga att man behöver byta (jag var första personen någonsin här i byn som köpt dem) så det kan vara lite krångel för dem att hitta rätt fel.

Ha det gott!
av Volvo742
#767064
Gött! Sånna trådar borde bli klistrade i en gemensam klistrad tråd.

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]