Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#723101
BYTE AV KUPÉFLÄKT PÅ EN VOLVO V70 -98
Min kupéfläkt på Volvo V70 -98 (enklaste modellen) slutade funka knall fall i julas.
Här på JAGRULLAR.SE hittade jag till slut tips och bild på var den sitter och jag testade att byta den. DET VAR JÄTTELÄTT och DET FUNKADE
OBS: Jag har väldigt lite erfarenhet av att mecka med bilar, men ändå tog det max 30 min att byta.

Därför vill jag hjälpa andra som har samma problem.

MONTERA UT
# Fläkten sitten innanför HANDSKFACKET så öppna luckan, skruva ut 6 st skruvar som håller fast "handskfacks"lådan".. (använd speciella skruvmejseln som finns i bilens verktygslåda = 6 eller 8 kantig tror jag)
# Bräck ut lådan med en skruvmejsel (Den sitter lite hårt men det är bara att "bräcka ut den"
# Skruva sedan bort de 2 skruvarna som håller uppe det NEDRE handsfacket (hyllan under själva handskfacket). Då kommer man lättare åt.
# Innanför ser det ut som BILD 1...
# Fläkten sitter i mitten med 4 st skruvar. (en överst, en ner till vänster och 2 till höger)
# Skruva ur och lyft ur fläkten
# Bräck loss kabelstammen (stora GRÅ) som hålls fast på fläkten med ett clips
# Lossa på kabelkontakten (lilla mörkgrå) som sitter till höger. Denna sitter oxå fast på fläkten med ett clips. Bara att lirka av uppåt
# Om man låter strömkabeln till fläkten (BILD 2) sitta kvar kan man nu passa på att testa om fläkten funkar. Starta strömmen och sätt på fläkten (min gick väldigt sakta efter att man gett den ett hjälpsnurr=Dålig fläkt.. Den ska snurra rejält snabbt annars)
# Lossa kontakten (BILD 2) och lyft ur fläkten.

# Köp en ny (jag köpte på skruvat.se för 1200:- (volvo ville ha 2400 för en original) ) (BILD 3)

MONTERA IN
# Gör egentligen baklänges :lol:
# Koppla in strömkabeln till fläkten. Clipsa påkabelkontakten
# Sätt in Fläkten i hålet och skruva i de 4 skruvarna
# Clipsa tillbaka kabelstammen (Jag lyckades inte så den ligger bara där över dock)
# Sätt tillbaka undre handskfacket och skruva i de 2 skruvarna
# Tryck tillbaka handskfackslådan och skruva i de 6 skruvarna.

FÄRDIGT
Lycka till

Bild
Bild
Bild

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]