Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#720498
Guiden är skriven av användaren Knekten.


Jag gjorde ett motorbyte nyligen då min gamla hade rasat.
Så jag hade en donatorbil, med samma motor som min rasade. Motorn vi pratar om är en b230F 88.
Denna guide riktar sig endast till motorer med LH 2.4 system.
För att du ska slippa få problem som jag fick så kan jag tipsa om följande saker!

Innan du gör bytet så plocka bort vevaxelgivaren som sitter i bakkant på blocket, under fördelaren. Detta för att hindra att den blir skadad, den är väldigt känslig som det är och man kan lätt skada den när man lyfter ner motorn i bilen.
Den sitter som sagt i bakkant på blocket, en 10mm lednyckel är perfekt. Ta bort buntbanden som den sitter med längs torpedväggen. Ta ur den ur kontakten och lägg på ett bra ställe. Passa på att rengöra den och titta efter skador/slitningar på kabeln.

Min donatorbil hade automatlåda vilket medförde att det satt en konverter på svänghjulet som man är tvungen att ta bort för att få dit svänghjulet som passar på din manuella låda. När du monterar den nya svänghjulet så kan du märka ut hur det ska sitta med en körnare. Den del av svänghjulet som inte har hål ska sitta vid startmotorn och det kan bara sitta på ett sätt. Så var inte orolig att göra fel.
Nolla motorn och muttra på ditt nya svänghjul och stoppa ner motorn i bilen.
Motorn nollas genom att markeringarna på dreven står som på bilden nedan.
Bild

Sen kan man plocka bort fördelararen så den kan få sig en smäll eller två när man stoppar i motorn.
Den sitter med tre bultar, minns jag rätt så är den 10mm led som gäller här också. Den kan sitta lite bökigt till, så det kan händ att man får rucka lite på den för att få loss den.
Markera tändkablarna och hur fördelaren satt och lägg dem på ett bra ställe.

Hoppas att detta underlättar!
/
A

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]