Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#706949
God eftermiddag/kväll.

Fanns intresse av en guide på hur man tar loss dieselvärmaren. Denna guiden passar iaf min Volvo V50 2.0D 2007. Vet om det skiljer något mellan årsmodellerna etc?
Ni utför själva arbetet på egen risk och JAG tar inget ansvar för vad som kan gå fel.

Är det något jag missat eller om ni har något mer/annat som ni tycker skall skrivas in så tveka inte att skriva så ändrar jag originalinlägget ifall guiden känns bra
och blir flyttad till Tips & Trix eller dyligt. Vore isåfall inte helt fel om dokumenten också blir kopierade om "omlänkade" för vem vet hur länge webservern körs ;)


Texten kommer först och sedan en eventuell bild.
Valde att göra länkar till bilderna istället för IMG taggar för att kunna behålla bra storlek på bilderna.


Börja med att markera upp hur höger motorkudde sitter mot balken. Jag använde vit tipex för att lätt kunna se.
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... AG0873.jpg

Lossa och ta bort dem 2 bultarna till motorkudden. Markera gärna på insidan där bultarna satt så får du lite extra markeringar att gå på sedan när det skall tillbaks på rätt plats.
Nu är det bara att försöka flytta motorn så långt fram du kommer. Det blir ca 5cm eller dyligt. Här har jag flyttat motorn runt 1cm.
Det är bara att försöka lyfta upp den stora bygeln samtidigt som du drar eller putter fram motorn. Kan gå lite trögt :)
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... AG0876.jpg

Lokalisera värmaren intill torpedväggen bakom motorn.
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... AG0877.jpg

Tag loss kontaktstycket (1).
Tag loss kontaktstycket (2) och det lilla clipset som håller kontaktstycket i fästet.
Tag loss kontaktstycket (3).
Lossa skruven som sitter här som håller fast fästet till kontaktstycket (4).
Tag loss slangklämman som sitter på kylslangen (5). Behövde ett bra verktyg till denna då det är trångt och inte så stark i händerna.
Lägg gärna lite trasor runtom för det blir ca 1dl kylvätska i spill.
Tag loss slangklämman till andra kylvätskeslangen (6). Kan bli lite spill här också.
Dela på kontaktstycket (7). Tag sedan loss den andra delen på kontaktstycket från hållaren.
Tag loss den långa bulten som går igenom värmaren till fästet för värmaren. Storlek 10. (8).
Tag sedan bort konsollen/fästet.
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... 0877-2.jpg

Lossa nu bulten (1), men tag inte bort den. Detta gör att du kan få bort värmaren från avgasröret lite senare.
Tag loss luftslangen (2). Den sitter bara påtryckt och går lätt att ta bort.
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... AG0889.jpg

Tag loss kontaktstycket till vattenpumpen (1). Den sitter trångt till och det är inte mycket till arbetsyta men det går!
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... AG0888.jpg

Vinkla fram värmaren genom att få loss den från fästet (1) .
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... 0877-3.jpg

Tag nu loss slangklämman (1). Jag tog en mindre avbitartång och klippte så gott det gick tills den gick att ta bort. Trångt värre.
När slangklämman är borta så tag loss bränsleslangen från värmaren. Var försiktig för slangen är nog gammal och kan vara porös. Se till att inte vålda för mycket på röret som slangen är ansluten till i andra änden.
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... 0877-4.jpg

Nu är det bara att lossa värmaren genom att dra den rakt upp och lirka upp den lite.
När du fått loss värmaren så tänk på att kabeln som går ner till vattenpumpen sitter troligen fast med stripes i värmarfästet! Missar du det så kan kabeln/kontaktstycket gå sönder.
Sedan är det "bara" att ta ut värmaren från bilen. Det tog mig en stund att hitta rätt vinklar etc. Det är extremt trångt...

Sedan är det bara att ta in värmaren och påbörja renovering eller vad du hade tänkt att göra med den.
Guide till hur man byter delar osv: http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... rasjon.pdf

Montering sker självklart i omvänd ordning.
Det enda jag brydde mig om att momentdra var bultarna till motorfästet. 90Nm skall det vara.
Ny slangklämma och/eller stripes behövs till bränsleslangen sedan.


OBS. Om värmaren har låst sig pga felkoder etc så måste detta givetvis tas bort innan värmaren kan fungera igen.
Åka till verkstaden eller så gör man det själv om man har VIDA/DICE.


Reserverar mig för eventuella stavfel och felskrivningar :)
#706992
Hej.

Bra guide :-)-)

Har fått min värmare reparerad, brännkammaren var trasig, annars var värmaren ren invändigt.

För att få loss värmaren så tömdes AC systemet och skarven ovanför värmaren delades, röret gick sen att flytta undan och värmaren kunde lyftas ut.

Men de fick inte bort felkoden som blockerar värmaren från att starta, så den är inte testad än.

Har själv en Mongoose MFC Volvo-Dice kabel och VIDA, men har inte fått det att fungera.
Det är bara en kabel med ODB 2 kontakt i ena änden och USB i andra, datorn hittar kabeln, kopplad till bilen så läser den hela tiden, har alltid fått avbryta försöket efter 10-15 minuter då inget mer händer.

Var finns att få tag i den andra varianten av Volvo DICE ?

/VolvoNisse
#707003
Tack. Jag rengjorde brännkammaren, bytte glödstift, flamvakt och stiftsilen. Nu fungerar den.
Ja, man kan lossa på rören ovan men då gör man för mycket jobb. Tömma AC är onödiga pengar :-)

Vem kunde inte ta bort felkoderna till värmaren? Borde alla verkstäder kunna?

Du måste ha hela DICE-enheten, räcker inte med en kabel å mjukvara.
Köpte min på alibaba.com
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
#707025
Gjorde faktiskt en koll på detta första gången jag skulle ta ut värmaren men vad jag kunde se så finns det ingen möjlighet att kunna ta ut värmaren den vägen, såg extremt bökigt ut. Hittar du en sådan lösning så vore det bra. Dock blir det nog jobbigare utan lyft tror jag.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
#707027
timebandit skrev:
Tack. Jag rengjorde brännkammaren, bytte glödstift, flamvakt och stiftsilen. Nu fungerar den.
Ja, man kan lossa på rören ovan men då gör man för mycket jobb. Tömma AC är onödiga pengar :-)

Vem kunde inte ta bort felkoderna till värmaren? Borde alla verkstäder kunna?

Du måste ha hela DICE-enheten, räcker inte med en kabel å mjukvara.
Köpte min på alibaba.com
Fick värmaren reparerad på bilens garanti.

Mekonomen verkstad, felkodsutrustningen hittade inte värmaren.

Jag köpte kabel + mjukvara från Örebro bildiagnos, enligt vad de sa så ska den fungera på V50 2.0D 2007, frågade innan jag beställde den.
Måste datorn med mjukvaran vara ansluten till internet för att det ska fungera ?

Hur betalar man till alibaba ?

Finns DICE att köpa i sverige ?
Skulle underlätta en del.
#707035
Tack. Jag rengjorde brännkammaren, bytte glödstift, flamvakt och stiftsilen. Nu fungerar den.
Ja, man kan lossa på rören ovan men då gör man för mycket jobb. Tömma AC är onödiga pengar :-)

Vem kunde inte ta bort felkoderna till värmaren? Borde alla verkstäder kunna?

Du måste ha hela DICE-enheten, räcker inte med en kabel å mjukvara.
Köpte min på alibaba.com
Fungerar Dicen bra från Kina? Vad har du använt den till? Har beställt massor därifrån men inte vågat beställa just en sån om den inte fungerar nå bra.
#707039
Nu blir tråden sönderplottrad men ok.

VIDA/DICE behöver inte internet.

Den kabel + mjukvara från Örebro bildiagnos fungerar KANSKE på att få ut icke tillverkarspecifika OBD2 felkoder.
Måste mer eller mindre ha VIDA/DICE om du vill komma åt CPM, ECM etc etc.
Tycker du skall göra ett återköp på kabeln å mjukvaran å köpa VIDA/DICE istället.
Betalar gör man med PayPal som är kopplat till ett kontokort. Finns säkert att köpa i Sverige på Blocket/Tradera men då kostar det mycket mer.
Jag gav ca 1200:- för mitt inkl. frakt.

Ja, VIDA/DICE funkerar klockrent. Använt den till att radera felkoder, felsöka partikelfiltret, nollat räknaren för partikelfilret, raderat felkoder i CPM(värmaren). Tvångskört regenerering av partielfiltret m.m m.m.
Om man gör mycket med bilen själv så måste man nästan ha VIDA/DICE.
#707078
Bra guide! Bare lyst att komme med et par huvudpunkter:

- Man bør INTE under bilen, allt tas från ovan.

- Lossa motorfestet og dra fram motoren. Dessa 5 cm gør STOR skillnad

- Man bør INTE dela A/C røren, dog undanlätter det lite om man tar av kontakten

- Man bør INTE tappa ner kylvätskan, endast en mindre mengd som rinner ur.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]