- fre 07 dec 2012, 18:11
#706949
God eftermiddag/kväll.
Fanns intresse av en guide på hur man tar loss dieselvärmaren. Denna guiden passar iaf min Volvo V50 2.0D 2007. Vet om det skiljer något mellan årsmodellerna etc?
Ni utför själva arbetet på egen risk och JAG tar inget ansvar för vad som kan gå fel.
Är det något jag missat eller om ni har något mer/annat som ni tycker skall skrivas in så tveka inte att skriva så ändrar jag originalinlägget ifall guiden känns bra
och blir flyttad till Tips & Trix eller dyligt. Vore isåfall inte helt fel om dokumenten också blir kopierade om "omlänkade" för vem vet hur länge webservern körs ;)
Texten kommer först och sedan en eventuell bild.
Valde att göra länkar till bilderna istället för IMG taggar för att kunna behålla bra storlek på bilderna.
Börja med att markera upp hur höger motorkudde sitter mot balken. Jag använde vit tipex för att lätt kunna se.
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... AG0873.jpg
Lossa och ta bort dem 2 bultarna till motorkudden. Markera gärna på insidan där bultarna satt så får du lite extra markeringar att gå på sedan när det skall tillbaks på rätt plats.
Nu är det bara att försöka flytta motorn så långt fram du kommer. Det blir ca 5cm eller dyligt. Här har jag flyttat motorn runt 1cm.
Det är bara att försöka lyfta upp den stora bygeln samtidigt som du drar eller putter fram motorn. Kan gå lite trögt :)
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... AG0876.jpg
Lokalisera värmaren intill torpedväggen bakom motorn.
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... AG0877.jpg
Tag loss kontaktstycket (1).
Tag loss kontaktstycket (2) och det lilla clipset som håller kontaktstycket i fästet.
Tag loss kontaktstycket (3).
Lossa skruven som sitter här som håller fast fästet till kontaktstycket (4).
Tag loss slangklämman som sitter på kylslangen (5). Behövde ett bra verktyg till denna då det är trångt och inte så stark i händerna.
Lägg gärna lite trasor runtom för det blir ca 1dl kylvätska i spill.
Tag loss slangklämman till andra kylvätskeslangen (6). Kan bli lite spill här också.
Dela på kontaktstycket (7). Tag sedan loss den andra delen på kontaktstycket från hållaren.
Tag loss den långa bulten som går igenom värmaren till fästet för värmaren. Storlek 10. (8).
Tag sedan bort konsollen/fästet.
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... 0877-2.jpg
Lossa nu bulten (1), men tag inte bort den. Detta gör att du kan få bort värmaren från avgasröret lite senare.
Tag loss luftslangen (2). Den sitter bara påtryckt och går lätt att ta bort.
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... AG0889.jpg
Tag loss kontaktstycket till vattenpumpen (1). Den sitter trångt till och det är inte mycket till arbetsyta men det går!
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... AG0888.jpg
Vinkla fram värmaren genom att få loss den från fästet (1) .
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... 0877-3.jpg
Tag nu loss slangklämman (1). Jag tog en mindre avbitartång och klippte så gott det gick tills den gick att ta bort. Trångt värre.
När slangklämman är borta så tag loss bränsleslangen från värmaren. Var försiktig för slangen är nog gammal och kan vara porös. Se till att inte vålda för mycket på röret som slangen är ansluten till i andra änden.
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... 0877-4.jpg
Nu är det bara att lossa värmaren genom att dra den rakt upp och lirka upp den lite.
När du fått loss värmaren så tänk på att kabeln som går ner till vattenpumpen sitter troligen fast med stripes i värmarfästet! Missar du det så kan kabeln/kontaktstycket gå sönder.
Sedan är det "bara" att ta ut värmaren från bilen. Det tog mig en stund att hitta rätt vinklar etc. Det är extremt trångt...
Sedan är det bara att ta in värmaren och påbörja renovering eller vad du hade tänkt att göra med den.
Guide till hur man byter delar osv: http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... rasjon.pdf
Montering sker självklart i omvänd ordning.
Det enda jag brydde mig om att momentdra var bultarna till motorfästet. 90Nm skall det vara.
Ny slangklämma och/eller stripes behövs till bränsleslangen sedan.
OBS. Om värmaren har låst sig pga felkoder etc så måste detta givetvis tas bort innan värmaren kan fungera igen.
Åka till verkstaden eller så gör man det själv om man har VIDA/DICE.
Reserverar mig för eventuella stavfel och felskrivningar :)
Fanns intresse av en guide på hur man tar loss dieselvärmaren. Denna guiden passar iaf min Volvo V50 2.0D 2007. Vet om det skiljer något mellan årsmodellerna etc?
Ni utför själva arbetet på egen risk och JAG tar inget ansvar för vad som kan gå fel.
Är det något jag missat eller om ni har något mer/annat som ni tycker skall skrivas in så tveka inte att skriva så ändrar jag originalinlägget ifall guiden känns bra
och blir flyttad till Tips & Trix eller dyligt. Vore isåfall inte helt fel om dokumenten också blir kopierade om "omlänkade" för vem vet hur länge webservern körs ;)
Texten kommer först och sedan en eventuell bild.
Valde att göra länkar till bilderna istället för IMG taggar för att kunna behålla bra storlek på bilderna.
Börja med att markera upp hur höger motorkudde sitter mot balken. Jag använde vit tipex för att lätt kunna se.
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... AG0873.jpg
Lossa och ta bort dem 2 bultarna till motorkudden. Markera gärna på insidan där bultarna satt så får du lite extra markeringar att gå på sedan när det skall tillbaks på rätt plats.
Nu är det bara att försöka flytta motorn så långt fram du kommer. Det blir ca 5cm eller dyligt. Här har jag flyttat motorn runt 1cm.
Det är bara att försöka lyfta upp den stora bygeln samtidigt som du drar eller putter fram motorn. Kan gå lite trögt :)
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... AG0876.jpg
Lokalisera värmaren intill torpedväggen bakom motorn.
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... AG0877.jpg
Tag loss kontaktstycket (1).
Tag loss kontaktstycket (2) och det lilla clipset som håller kontaktstycket i fästet.
Tag loss kontaktstycket (3).
Lossa skruven som sitter här som håller fast fästet till kontaktstycket (4).
Tag loss slangklämman som sitter på kylslangen (5). Behövde ett bra verktyg till denna då det är trångt och inte så stark i händerna.
Lägg gärna lite trasor runtom för det blir ca 1dl kylvätska i spill.
Tag loss slangklämman till andra kylvätskeslangen (6). Kan bli lite spill här också.
Dela på kontaktstycket (7). Tag sedan loss den andra delen på kontaktstycket från hållaren.
Tag loss den långa bulten som går igenom värmaren till fästet för värmaren. Storlek 10. (8).
Tag sedan bort konsollen/fästet.
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... 0877-2.jpg
Lossa nu bulten (1), men tag inte bort den. Detta gör att du kan få bort värmaren från avgasröret lite senare.
Tag loss luftslangen (2). Den sitter bara påtryckt och går lätt att ta bort.
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... AG0889.jpg
Tag loss kontaktstycket till vattenpumpen (1). Den sitter trångt till och det är inte mycket till arbetsyta men det går!
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... AG0888.jpg
Vinkla fram värmaren genom att få loss den från fästet (1) .
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... 0877-3.jpg
Tag nu loss slangklämman (1). Jag tog en mindre avbitartång och klippte så gott det gick tills den gick att ta bort. Trångt värre.
När slangklämman är borta så tag loss bränsleslangen från värmaren. Var försiktig för slangen är nog gammal och kan vara porös. Se till att inte vålda för mycket på röret som slangen är ansluten till i andra änden.
http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... 0877-4.jpg
Nu är det bara att lossa värmaren genom att dra den rakt upp och lirka upp den lite.
När du fått loss värmaren så tänk på att kabeln som går ner till vattenpumpen sitter troligen fast med stripes i värmarfästet! Missar du det så kan kabeln/kontaktstycket gå sönder.
Sedan är det "bara" att ta ut värmaren från bilen. Det tog mig en stund att hitta rätt vinklar etc. Det är extremt trångt...
Sedan är det bara att ta in värmaren och påbörja renovering eller vad du hade tänkt att göra med den.
Guide till hur man byter delar osv: http://timebandit.dyndns.info/volvo/die ... rasjon.pdf
Montering sker självklart i omvänd ordning.
Det enda jag brydde mig om att momentdra var bultarna till motorfästet. 90Nm skall det vara.
Ny slangklämma och/eller stripes behövs till bränsleslangen sedan.
OBS. Om värmaren har låst sig pga felkoder etc så måste detta givetvis tas bort innan värmaren kan fungera igen.
Åka till verkstaden eller så gör man det själv om man har VIDA/DICE.
Reserverar mig för eventuella stavfel och felskrivningar :)
[img]http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986