Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nicke73
#44869
Hejsan

Här kommer en lite guide på hur jag gjorde när jag satte fast racingnät i luftintaget under grillen utan att ta bort kofångaren eller förstör luftintaget.

Det som jag använde är ett stycke grillnät inhandlat på biltema och 2m svart slang från micro "jaja jag vet att slangen inte är svart på bilden" men det går säkert att använda något annat som skydd och sarg och silverfärgad ståltråd.

Bild

Bild


Jag började med att hålla upp nätet framför luftintaget och märka ut rundningen med en svart spritpenna. Därefter så klippte jag i nätet med en avbitartång funka bra men kanske finns bättre "saxar" för detta.
Prova att nätet går in och passar någolunda utan att ta i lacken. Den varianten jag valde med slang runt kräver att nätet är lite mindre pga att slangen bygger några mm.
Ta sedan en ny vass rakbladskniv eller något och skär ett snitt i slangen för att kunna trä den runt hela nätet mest för skydd men också för att man inte behöver få till nätet så rakt när man klipper om man inte är så duktig eller orkar fixa o trixa.

Bild utan nät

Bild

Bild där nätet är klart och ligger på motorhuven.

Bild

Därefter satte jag fast ståltråd på 3 punkter i den gamla luftintagsplasten (en i mitten och så långt ut som möjligt på kanterna) och virade några varv så dom sitter fast och dom 2 ståltrådsbitarna som blir över sticker man ut genom lämpligt hål i nätet. Jag satt nätet där utan ståltråd och markerade med penna så jag visste vilka hål jag skulle dra ut trådarna genom innan annars kan den dra snett o så. Jaja sedan är det bara och trycka till nätet och därefter tvinna ståltråden tills man tycker det sitter som berget och knipsa av dom så nära som man känner att det inte lossnar och böj in den lilla flärpen i nätet.

Ett litet tips som jag märkte när jag bytte min grill var att man kan komma åt från insidan ganska lätt när man har grillen borta och kan därför föra in ståltråden från utsidan och tvinna innifrån. Märkte det när jag tappade ett buntband som föll ner där, passa er dock för kylaren kan rispa rätt bra på handleden.

Bilder på färdigt resultat


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ja så gjorde jag och det blir säkert snyggare om man tar loss hela fronten och sätter fast nätet på insidan men jag gillar att nätet hamnar i nivå med gillen när man ser den från sidan.

Hoppas någon har glädje av den och hör av er om ni behöver mer info...

/Nicke

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]