Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#1109076
Har du funderat på att skaffa s/v70 handtag till din 850, men inte gjort det pga att du inte vet hur du ska göra med låset och inte litar 100% på fjärren så är det här precis vad du behöver. Innan vi börjar så vill jag säga att jag inte tar något som helst ansvar på någon punkt. Detta fungerade på min bil men garanterar inte att det funkar på din bil. *Bilderna är klickbara för större storlek*
Bild

Du har förmodligen vart och köpt ett par handtag på skroten och vill nu få din nyckel att passa i låset .
Såhär kan du göra:

Ta ditt handtag och ta av locket på framsidan.
Bild Bild
På sidan bör du hitta denna låsning som du lossar på genom att trycka i en mejsel som bilden visar.
Bild
Då borde du kunna dra ut hela låskolven från handtaget som du lägger åt sidan.
Bild
Låskolven bör se ut som på den övre på bilden. Gör den inte det så får du skaffa delarna som saknas. Min är den nedre, så jag var tvungen att fixa det. Jag köpte den övre låskolven via lagabasen.se.
(Att tänka på: Pinnen som sitter på den övre låskolven är till S/V70 och den passar inte på 850. Det krävs modifiering genom att slipa av vingarna längst ut så den blir lika bred som den gamla pinnen. Detta är viktigt för annars så kan det sluta som för mig. Tog mig 6 timmar att få det att fungera igen.)

Bild
På undersidan finns en låsning som du tar bort .
Bild
Efter det så drar du försiktigt bort pinnen.
Bild
Det bör då se ut såhär. Lägg undan pinnen och fjädern på ett säkert ställe.
Bild
Nu sätter du låskolven i ett skruvstäd som bilden visar. Jag använder här extra backar i aluminium för att inte skada låskolven. Du får heller inte dra åt för hårt utan bara ytterst lite.
Meningen med detta är att underlätta borttagningen av låsningen. Enkel logik som visas med pilar på bilden. Klämmer man på ena sidan så utvidgas det på andra sidan. Sätt nu en mejsel på samma ställe som på bilden och bänd försiktigt tills låsningen lossar. Gör lika dant på andra sidan.
Bild
Lägg låsningen på ett säkert ställe.
Bild
Nästa låsning bör inte vara några problem. Bänd försiktigt med mejsel tills den lossar.
Bild
Lägg den på ett säkert ställe.
Bild
Sätt nu i din nyckel.
Bild
Dra försiktigt ut hela innehållet. Var försiktig med de fjäderbelastade klackarna (eller vad det nu är) så att de inte kommer bort. Två klackar och en fjäder. Kom ihåg hur de satt.
Bild
Lägg dem till din samling av viktiga prylar.
Bild
Nu borde du ha något som liknar detta.
Bild
Dra nu försiktigt ut din nyckel och ta vara på alla låsbrickor och fjädrar. Det ska finnas lika många som på bilden. Fjädrarna behöver egentligen inte tas ur, jag har bara gjort det för att visa att de finns.
Bild
Det bör alltså se ut såhär.
Bild
Ta nu en bit papper och rita som jag gjort. Lägg sedan en låsbricka i varje ruta du målat.
Bild
Tänk att hålen är numrerade såhär.
Bild
Ta en låsbricka och sätt tillbaka i hål nr ett och tryck i din nyckel.
Bild
Sticker låsbrickan ut som den gör på bilden så är det fel. Då passar den inte där. Då får du pröva nästa hål.
Bild
Här sticker den inte ut på någon sida, då betyder det att den passar där.
Bild
Men för att vara säker så sätt tillbaka innehållet i sitt "skal" och pröva vrida om nyckeln. Går det vrida om så passar det. Går det inte vrida om så är det fel. Men nu gick det vrida om så det betyder att låsbrickan passade.
Bild
Skriv nu att låsbrickan passade i hål nr två.
Bild
Sen fortsätter du lika dant med alla brickor i alla hål. Vissa brickor passar i flera hål medan andra kanske inte passar alls. Här på bilden har jag nu kommit halvvägs.
Bild

När du är klar och har skrivet upp vilka brickor som passar i vilka hål så ska du förhoppningsvis kunna få en bricka till varje hål. Du ska alltså kunna räkna från ett till åtta utan att räkna en bricka två gånger. Kan du inte det så betyder det att det kommer vara tomma hål när du sätter ihop alltihopa. När du nu har fått ihop en fungerande kombination så sätter du nu tillbaka allt i omvänd ordning så har du nu ett S/V70 handtag som din nyckel passar i.
Skulle du ha någon bricka över som inte passar så är det inte hela världen. Det går att slipa på brickan så att den hamnar jäms med de andra. Men då finns ju risken att flera nycklar än din egen kan passa i låset. Dock är chansen ganska liten. Större chans att andra nycklar passar om flera brickor som saknas. Sen kan man ju också köpa en till låskolv som jag gjorde och hoppas att brickor därifrån passar.

* Som nämnt tidigare så tar jag inget ansvar för något. Jag bara visade hur man kan göra.*

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]