Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#380886
Bakgrund

Det är många som funderar kring det här med egna slutsteg i bilen och ämnet har behandlats här och på andra forum. En tråd (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 33&p=59628&) som jag utgår ifrån som igentligen tar upp allt som behövs för att bygga den la grunden till denna tråd. Att bygga en egen adapter kostade för mig strax över 100 kr, jämfört med en färdig som kostar 300-400. Ingen jätteförtjänst, men det är kul att göra nåt själv!
Jag tänkte redovisa hur jag gjorde, använda ovannämnda tråds kopplingsschema och redovisa med bilder hur min lösning blev.
Bild


Material & utrustning

Jag förbrukade:
1 Stiftpropp DIN 6-pol grå (art-nr 42-210-08 hos elfa) á 9 kr
1 Chassihylsdon m fläns DIN 6-pol (art-nr 42-214-79 hos elfa) á 35 kr
1 RCA kontakt med 2 par kontaktdon (art-nr 42-265-02 jos elfa) á 43 kr
1 Inbyggnadslåda 72x50x35mm (art-nr 89018 hos Kjell & CO) á 29 kr
20 cm kabel. Köptes på bauhaus (iofs 8 st ledare, fanns inte 6) för 10 kr/m

Pris: 126. Vissa påstår att man kan bygga den för 20-30 kr. Kanske, men då får man nog leta.. lite.. mer.. :roll:

Utöver materielen behövde jag en lödkolv och lödtenn!

Byggandet

Jag kopplade inte bort minuspolen då jag inte tog loss några kontakter ur klimatanläggningen eller huvudenheten.
Tar man inte loss några kablar, så funkade det bra för mig iallafall (felkoder etc)!

Kopplingsschemat är enligt nedan, har även bakat ihop en bild på det hela!
morbidfinn skrev:Men iallafall, sett bakifrån apparaten, ej framifrån, kopplas det:

Vänster övre: rear left
Vänster nedre: Samtliga kanalers gemensamma jord

Mitten: 12V remote
Nedre mitten: Rear Right

Höger övre: Front left
Höger nedre: Front right
Kopplingsschema
Bild
Hanen och honan blir bara spegelvända, vilket man ser om man trycker ihop kontakterna när man löder.
Sen är det bara att löda ihop det hela med RCA-kontakterna!
Remoten borrade jag bara upp ett hål och tryckte ut, ansluts med kopplingsplint.
Bild

Snart färdigt..
Bild

Färdig!
Bild


Montering

Ta bort pennhållare, klimatanläggning och huvudenheten enligt första delen på denna tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... pod#p21486

Koppla loss orginalslutsteget, sitter nere i högra hörnet sett bakifrån huvudenheten. Det finns två uttag, det yttre är för slutsteget, det inre för cd-växlare.
Bild

Koppla in adaptern, koppla in orginalslutsteget, remoten (frivilligt :wink:) och din lågnivåkabel!
Jag tryckte upp det hela uppe till höger, är nån liten härlig ficka där det fick plats bra!

Inkopplat och klart!
Bild

Lycka till, förstör inget du ångrar. Jag tar inget ansvar, det funkade för mig!

Nyligen köpt en, enligt mig, fin 2014 D4 o[…]

Den startar nog utan glödstift. Står EG[…]

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]