Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#352471
Hej.
Har satt ihop en liten guide om hur man byter belysning i volvo 940/945 bakom instrumentpanelen samt belysningen bakom fläktvreden (bilar som inte AC/ECC/Klimatanläggning, alltså.) För att byta belysning i AC/ECC/Klimatanläggningen hänvisar jag till den här guiden som är skriven av Ticken: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

OBS! Innan man utför el-arbete på bilen så rekommenderar jag för din egen säkerhet att du kopplar bort minuspolen från ditt bilbatteri OBS!

Jag frånsäger mig härav allt ansvar för att detta ska fungera på din bil och jag frånsäger mig även ansvar för om något skulle gå sönder under ingreppet på din bil eller om resultatet skadar din bil.

Bilen som detta utförs på är en Volvo 940 Turbo från 1995. Kan ej bekräfta om det är exakt lika på alla 940 mellan vissa årtal osv. Men det bör inte vara någon skillnad.

Jag har bytt till vita dioder då jag tycker blå är lite för fjortis… resultatet blev dock lite ljusblått pga. Färgfilterna som sitter vid varje lampa. Men eftersom det matchar instrumentbelysningen så får det vara så!

Kapitel 1, fläktvreden.

Tidsåtgång: ca 5 minuter.

Lamptyp.
Bild
Lamporna som sitter bakom denna del är ett par vanliga w5w lampor, jag rekommenderar följande lampor för att få så bra spridning och ljus som möjligt: http://shop.textalk.se/se/articleimage. ... llheight=0
Dom har artikelnummer: w-12040 på http://www.bildioder.se/ (vit färg, finns flera färger, se till att dom har samma typ av uppbyggnad för att få bra ljuskvalité.)

Verktyg som behövs: En liten spårmejsel.

Steg 1.
Bild
Ta en liten spårmejsel och för försiktigt in under högerkanten på listen som omger vreden.

Steg 2.
Bild
Bänd försiktigt upp plastramen till det här läget.

Steg 3.
Bild
Bänd nu lite till så att du ser det här metalclipset som håller fast ramen i instrumentbrädan.
Tryck clipset mot ratten med en spårmejsel så att rammen släpper och går att ta loss helt från instrumentbrädan. Du kan nu låta plastramen hänga i kablarna som går till knappen för bakrute- och spegeluppvärmingen.

Steg 4.
Bild
Nu borde det se ut såhär ifall du har gjort allt rätt och vi kan gå vidare till nästa steg.

Steg 5.
Bild
Ta ett stadigt tag om vreden och dra dom rakt ut.

Steg 6.
Bild
Såhär ser det ut när du lossat alla knappar, mest en kompletterande bild till steg 5.

Steg 7.
Bild
Ta en liten spårmejsel och för försiktigt in under högerkanten på vredskalan och bänd loss. Jobba dig runt vredskalan tills hela lossnar rakt ut.

Steg 8.
Bild
Såhär ser det ut när du lossat vredskalan.


Steg 9.
Bild
Ta bort färgfilterna genom att ta tag i dom med tummen och pekfingret och dra rakt ut.

Steg 10.
Bild
Lamporna har wedgesockel så ta ett bra tag om dom och dra rakt ut eller jucka lite fram och tillbaka på dom när du drar ifall dom kärvar lite. Samma sak gäller när du ska sätta in dioderna (mina var verkligen tröga att få i så det var en hel del juckande på dom innan dom gick i). Testa att det lyser om dioderna innan du monterar tillbaka allt i omvänd ordning!
OBS! Dioder är beroende av + och – d.v.s. om dom inte lyser när du satt i dom i socklarna, rotera dom 180grader (vänd på dom i sockeln). Och testa om det lyser igen! OBS!

Korrekt monterade dioder!
Bild

Vill man ha vitare ljus så skiter man i att montera färgfilterna när man sätter tillbaka allt, köper man vita dioder till instrumenthuset så kan man sätta tillbaka dom så att ljuset matchar. Men smaken är dom baken och du bestämmer hur du vill ha det i din bil, ingen annan! Kom ihåg det.

***********************************************************************************************************************

Kapitel 2, instrumentbelysningen.

Tidsåtgång: ca 20 minuter.

Lamptyper:

I 940 Mätarhuset är det följande lampor:
4st W5W (Undre delen av mätarhuset)
3st W2,1x4,6d (Övre delen av mätarhuset)
1st B8,5d (Till yttertemperaturen)

I Ljusomkopplare, belysning till askfat och knappar på sidorna om ratten:
1st W2,1x4,6d med integralhållare
(Behövs alltså en hållare och en lampa till varje)
Hållaren ska gå att få tag på hos Volvo.

Jag rekommenderar följande diodpaket till volvo 940:
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=2271176
Dock så kommer du att behöva komplettera med några dioder för den övre delen av mätarhuset. (Kommer att bli en annan färg mellan 120-140km/h på hastighetsmätaren annars, då man inte får med den lampan i paketet, lite konstigt…)
Vill du spara några slantar så köper du bara en diod till övre delen av mätarhuset, två av dom sitter nämligen till blinkerspilarna. Men köper du färgade dioder kan du ju prova och se om du får annan färg på dom (vet dock inte vad bilprovningen säger om sånt, testa på egen risk).
Dioder du behöver komplettera med (1 alt. 3st) : http://www.diodhuset.se/W23W_W12W_W2x4. ... 1_2723.asp
Kan inte garantera att dom som det står ”Högint” (högintensiv) på passar där du ska montera dom då dessa ser ut att vara lite större än dom andra.

Verktyg som behövs: En spårmejsel, en torxmejsel i storlek T25 och eventuellt en bra tång för att dra ut små lampor som sitter fast i hållarna.

Steg 1.
Bild
Fäll ner blinkersspaken och vindrutetorkaren spak i det nedersta läget för bättre åtkomlighet.
Där pilarna pekar så finns det två stycken små hål där det sitter en kraftig clips innanför.

Steg 2.
Bild
För in spårmejseln rakt i hålet så den är parallell med instrumentbrädan och tryck kraftigt mot clipset samtidigt som du drar mejseln mot dig. Sargen är tillverkad av stål så du kommer inte att knäcka något på den när du monterar bort den. När den väl har släppt på ena sidan brukar det inte vara något problem att lossa den från andra sidan. När den har släppt på båda sidorna drar du den rakt mot dig och lyfter bort den över ratten.

Steg 3.
Bild
Lossa dom fyra torxskruvarna som pilarna pekar på, akta så du inte tappar ner dom i springan mellan instrumentbrädan och instrumenthuset!

Steg 4.
Bild
Bild
Nu till det lite knepiga som kräver lite pill. Ta tag så gott det går i kanterna på instrumenthuset och dra ut det rakt mot dig. Det kommer förmodligen att ta stop mot clipsen som höll i sargen, försök att med spårmejseln trycka bort clipset så du kommer förbi med instrumenthuset, akta så du inte repar ditt instrumenthus!, rekommenderar att lossa på vänster sida då kablarna sitter på högra sidan. Alternativt så kan du skruva bort clipsen men det kommer att lossna lite mer saker då än bara clipset. Försök att vinkla ut instrumenthuset som på bild nummer 2 när du fått ut det.

Steg 5.
Bild
Det är detta som är lamphållarna på baksidan. Dom skruvas ett kvarts varv och dras sedan rakt ut. En av hållarna skyms av en lite plåtlåda på baksidan, men jag har markerat med pilarna var lamporna sitter som du ska byta. Dom tre övre är blå, den i mitten är för instrumentbelysning mellan 120-140km/h och dom två på sidan om den är blinkerspilarna. Dock är det lite sladdar i vägen för att man ska se det på den här bilden.

Steg 6.
Bild
Bild
Före och efter bild på hur lampan sitter i dem blå hållaren. Jag märkte att det verkar vara en liten liten skillnad i diametern på dioderna, så en del kan vara riktigt tröga att få i. Se till att du får i den ordentligt, du vill inte att den ska lossna inne i instrumenthuset och åka runt där inne bland mätare och annat. Här är det alltså W2,1x4,6d dioden som ska monteras.

Steg 7.
Bild
Bild
Före och efter bild på hur lampan sitter i dem svarta hållaren. Här är det alltså W5W dioden som ska monteras. Dessa kan vara lite pilliga att få tillbaka i mätarhuset men det går om man vinklar och skruvar och micklar lite.

Montering sker i bakvänd ordning från steg 4.

Resultatbilder:
Bild
Bild
Bild

Lycka till och hoppas det blev snyggt!

/swedishchef
Senast redigerad av 1 swedishchef, redigerad totalt 0 gånger.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]