Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#252454
Tänkte skriva ihop en guide till hur man byter lampan till värmereglagen på Volvo 740. OBS! Detta gäller endast bilar med drag-reglage. Jag vet inte hur det ser ut när det är tre vred.
Ber samtidigt om ursäkt för dom kassa bilderna. Alla fotade i totalt mörker med SonyEricsson K810i.

Bild
Så här ser det ut när man börjar då. :roll:

Bild
Här bryter jag lite försiktigt i sargen runt värmereglagen. Bryt tills den snäpper loss runt om, med lite försiktighet och känsla går det fint.

Bild
Här är sargen runt reglagen lös. Men närmast knappen till takluckan sitter panelen fast med ett plåtbleck. Stick in mejseln bakom panelen, mot knappen till takluckan på den här bilden.

Bild
Här ser man hur jag sticker in falsbenet (går precis lika bra med en skruvmejsel).

Bild
Här syns plåtblecket som håller fast panelen.

Bild
Panelen är bara fasthakad innanför rattkåpan.

Bild
Nu bör det se ut ungefär så här.

Bild
Skruva loss dom fyra övre skruvarna. På min satt det stjärn-skruvar, men jag har förstått att det finns dom med torx också.

Bild
Nu är reglage-enheten lös.

Bild
Här är lamphållaren. Det sitter bara en lampa i hela enheten. Lossa lamphållaren genom att vrida den lite moturs.

Bild
Här är lampan till belysningen. En vanlig 5-watts glassockellampa. Jag valde Volvos egna blåa dito.

Bild
Lampan i lamphållaren. Ryck den bara rakt upp för att ta bort den. Tryck ner den rakt ner för att sätta dit den.

Bild
Sätt tillbaka och se glad ut. :D

Ihopsättning sker sen i omvänd ordning. Jag har bilder på det också om nån skulle behöva.
Senast redigerad av 1 eccy243, redigerad totalt 0 gånger.

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]