Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#247037
Nu när vintern verkligen håller ett järngrepp om Sverige så sätts verkligen lacken på våra bilar på prov.
Eftersom Volvo inte tillhandahåller några stänkskydd till bilar med bodykit (r-design), så klurade jag ut ett smart sätt att själv skydda bilen från hjulsprut och salt.
Stänkskydden är enkla att bygga och kan tex monteras och demonteras samtidigt som vinterhjulen sätts på.

Till själva stänkskydden använde jag en gummiduk som är 2mm tjock. Det viktigaste är att den är lagom styv så att inte det som hänger ner flyger upp på lacken när man kör fort. Duken köpte jag på biltema och till min stora förvåning var det lite olika kvalitè på dukarna avseende hårdhet osv. (Var inne och bytte 3ggr) ?:-/
Alla artikelnummer är biltemas.

Det som behövs är följande.
. 2 bitar svart gummiduk art 60-241
. En rulle vävtejp art 29-251 (svart i detta fallet)
. Penna, en fil och en sax
. Torxskruvmejsel
. 5mm borr

Bild
Längden på skydden ska variera för att ge så optimalt skydd som möjligt (Ses på denna bilden)

Bild
Sväng hjulen fram så att det går att komma åt o skruva. Hjulen bak kan ev behöva tas av för att komma åt.
Det är den markerade ytan som vi bland annat vill skydda från stenskott mm.
Skruva ut de tre torxsskruvarna fram så att innerrskärmen blir lös.
Torka bort ev grus mm bakom, min bil hade gått 30mil vid tillfället och det fanns redan en hel sandlåda bakom.

Bild
Ta vävtejp och sätt på den lackerade ytan av bodykitet. Rita med en penna på baksidan för att klippa ut konturerna.
Anledningen till att detta görs är att om det kommer grus bakom stänkskyddet och det slår i vinden hela tiden repas lacken.

Bild
Tag sedan gummibiten och håll mellan innerskärmen och bydykittet och rita ut konturerna efter bilen. Jag lät ca 1cm sticka ut utanför för att skydda så mycket som möjligt. Anpassa själv hur långt ner du vill att skyddet ska vara. Klipp ut duken med en sax och fila till kanterna så de blir snygga. Rita ut var hålen för skruvarna ska sitta och borra ut den med 5mm borr.
Samma stänkskydd du har byggt kan användas på motsatt sida men samma ställe av bilen. DVS de e enklare o göra en kopia innan man monterar dit den första.
Sätt dit gummibiten och passa in skruvarna och skruva åt. (inte för hårt)
Klart!

Bild
Bak gjorde jag nerhänget längre för att slippa så mycket skit som drar upp på bakrutan. De e inte optimalt byggda men de ska vara lite snygga också. :D
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]