Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
#241386
För er med gott minne så kanske ni kommer ihåg att jag posta en tråd om att GW 500 ipod integration var släppt till S40N/V50 04-06. Jag beställde ett kit och tyvärr kom en köksrenovering imellan. Men nu har jag äntligen hittat tid att installera prylarna och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med resultatet. Jag har numera full IPOD integration, ID3tags visning i MID displayen, AUX uttag, USB uttag med mera.
Meny systemet är klart genom arbetat, och man kan bläddra via spellistor, artister, album, podcasts ja på alla möjliga sätt som du kan bläddra i ipodens menyer.

Här kommer en sammanfattning på installationen:

Först och främst, glöm inte att koppla ifrån batteriet innan ni börjar plocka ner bilen!
Ett sk fiskben är en ren nödvändighet när man mekar volvo, kostar typ 19 kr på bilia.

Jag börjar med att ta bort panelen med 12 uttaget och antisladd knappen:
Bild

Sen lossar jag torx skruvarna som håller centerkonsollen i underkant(2 st)
Bild

Steg nummer 3 är att lossa panelen bakom centerkonsollen, den sitter fastsnäppt med 4 fästen, ett i varje hörn:
Bild

Nästa steg är att lossa plastsargen som sitter runt cd insläppet, den sitter med plasthakar o släpper snällt om du försiktigt micklar med ditt fiskben på detta viset:
Bild

Sen kan du enkelt lossa MID displayen som sitter fastsnäppt, tryck försiktigt bakifrån så hoppar den fram en bit men hejdas sedan av strömförsörning och MOST anslutningen:
Bild

Sen är det dags för de sista 2 torxskruvarna som håller centerkonsollen:
Bild

Följt av att du får lossa växelspaksdamasken:
Bild

Sen är det bara o lyfta bort centerkonsollen:
Bild

Nu är det "bara" att plugga i de medföljande MOST kablaget i MID displayen:
Bild

Man skall bilda en triangel i inkopplingen, denna bilden beskriver det absolut bäst:
Bild

Allt är plug and play, man får "dela" en av MOST kontakterna, men det är väldigt enkelt gjort med instickskontakter som snäpper fast.
Här är installtionen färdig, och du kan återmontera prylarna i motsatt ordning.

Enheten skall ha 12v konstant plus så de tas enklast från säkringsboxen säkring 77 som går till uttaget i bagageutrymmet. Det medföljer hållare för usb kontakt, AUX samt Ipod av olika generationer(olika hållare) Allt för att skapa en väldigt snygg installation.

Här är lite bilder från de olika källorna osv:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det är väldigt svårt o visa hur kunnigt systemet är utan en videosnutt osv, skall se om jag får tid över o fixa en sådan.
Jag kan tillägga att det verkar som jag är först i Sverige med installationen i en S40/V50 och supporten från Dension som säljer grejerna är inge vidare.
Sån tur är finns det eldsjälar runt om i världen som sätter sig ner o provar precis allt så man själv bara kan ta del av deras erfarenheter sedan.
swedespeed finns en lång tråd med installationer som har matnyttig info kring inkopplingen.

Här är en bild på grejerna som följer med kittet:
Bild
Användarvisningsbild
av wendtan
#241390
Det kostar 4200 kr vilket är saftigt om man bara är ute efter låt oss säga aux in funktionen.

Detta är Densions absolut mest avancerade enhet, du kan koppla den till navigatorn och köra film det hållet från din ipod, det finns en blåtandsmobul där du kan streama musik från mobilen samt använda handsfree i högtalarna. Möjligheterna är förhållandevis stora. http://www.dension.com/icelinkgateway500.php

Volvos egna ipod adapter som passar 07-08 kostar runt 5000 kr plus montering och den är som jag förstått det inte alls lika flexibel.
johan_m skrev:Funkar detta även på enklaste stereon på en v50 från 06?
eller behöver man ha värre stereo?
Tyvärr behöver man high performance + växlare eller premium sound + växlare för att det skall fungera.
Det hänger helt enkelt på cd växlarstödet då ipoden simulerar en sådan och tyvärr har inte performance stereon stöd för växlare.
Det lär komma en lösning även för performance stereon, dock finns inget i nuläget.

Boxen monterades under cdväxlaren dvs 100% dolt. Kontakterna valde jag att ha i handsfacket då det är närmre till navigatorn osv för aux sladden.
Löjliga priser XC70

Precis 40/320=12.5% Skapligt lågt pås[…]

Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]

Säger det något särskilt att det k[…]