Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#222244
Tänkte dela med mig lite av av jobbet och vilka felmeddelande denna "Trevliga lilla ABS dosa" kan ställa till med.

1. ABS funkar inte, den kommer och går. (Funkar ibland)
2. Hastighetsmätaren kan inte kalibrera sig ( Går tydligen på kuggkransen till ABSn i framhjulet )
3. Skickar felmeddelande att det är låg ström till ABS givare.
4. Farthållaren funkar ibland och ibland inte.

Hmmm hoppas jag inte glömt nått nu bara....

Det är en jäkla massa silikon runt boxen, jag fick hålla på länge innan jag kom in i boxen.
Tyvärr så kan kanterna gå sönder när man försöker dela boxen och locket, men det är inget att göra
åt, lägg på mera silicon bara när du monterar ihop boxen och använd vulkband runt skarven så är det helt säker
på att boxen är tät för fukt/vatten.

Lägger ut en bild på vilka punkter jag lödde om, många hade gått sönder och vissa såg "Ganska" ok ut men lödde om alla
iallafall för att slippa framtida fel i boxen.

Använd ett bra tenn med flussmedel samt extra fluss i typ pastaform.
Rengör alla punkter efter lödning med elektronikrengöring.

Rengör även i kontaktstycken med "Feltemas/Biltemas" elektronik aerosoler.

Elektronikrengöring Artnr:36-4517 Pris: 44.90:-
Kontaktskydd Artnr:36-524 Pris: 39.90:-

För att täta boxen använde jag följande:

Packnings Silikon "Svart färg" Artnr:36-193 Pris: 34.90:-
Samt efter tätningen med silikonet så lät jag det torka lite sedan vart det 2 varv med
Vulkband.

Bild på boxen: OBS: Vill du spara bilden höger klicka på bilden och "Spara bild som"
Bild
Vill man inte fixa själv så har jag hittat följande Företag i utlandet som reparerar ATE ABS dosorna...

http://cgi.ebay.com:80/ebaymotors/ws/eB ... OTORS:1123

http://cgi.ebay.com:80/ebaymotors/ws/eB ... OTORS:1123
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]