Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
#12269
Här är en länk till vita mätartavlor.
Eftersom så många har svårt att använda sökfunktionen, så klistrar jag dom här.

http://www.adde.dk/ovrigt.htm

En kort beskrivning på hur man monterar. Det är inte jag som skrivit det, för jag har "lånat" en länk från Sid Yellow, som tillverkar mätartavlor.

http://sidtavlor.freeyellow.com/Mont740t.txt

Mvh/ Adde
av Zibbe
#18975
Tackar Addekarlsson.
Funderade lite på att byta till "mätarpapprena" som går te 240kmh/ istället för 220 som jag har nu, men kommer det kunna bli bra? ska man ta loss den svarta tavlan när man monterar?
Funderade även på det där med ljusgenomsläppet? Man kan väl inte skriva ut på fotopapper, för då lyser de la inte igenom.... o spec inte när texten på de nya är svart?
Går ju skära ut men.... jobbigt med siffrorna...
Har gjort mätartavlorna röda ny.
av Addekarlsson
#18980
Nej, du kan inte byta tavla till 240, för mätaren är inte kalibrerad för det vilket leder till att mätaren kommer visa fel på tavlan. :wink:

Sen vilket papper man ska ha, det vet jag inte riktigt. Har inte gjort detta själv nämligen. Men många säger fotopapper, men kanske inte 260 grams papper då förståss. Andra använder självhäftande papper. Stora kravet är ju arkivbeständigt, så dom inte åldras direkt.

Och ja, man tar bort den svarta tavlan, så det bara är "ljusplasten" kvar, så limmar man dit egna tavlor istället. Så det gäller att man monterar dom rätt, så alla siffror och sånt kommer där dom ska vara.

Mvh/ Adde
av Erik86
#30055
Nån som har nått bra förslag på hur man får bort orginal tavlorna från plasten sitter ju som f-n,
av Addekarlsson
#30057
Sist jag lattjade med mätartavlor från en 740, alltså bara plockade ner i molekyler för att undersöka deras uppbyggnad, så använde jag en liten radiomejsel att pilla lös dom svarta tavlorna med från plasten som ljuset går i.
Dom sitter bara klistrade på 2 punker. Sitter dom hellimmande, så är det hemmapul sen förut.

Mvh/ Adde
av Erik86
#30066
ok jag som fatta fel trodde man skulle ta bort det svarta när man hade tagit bort orginal tavlorna och sen lima på nytt ppå dom och sätta dit dom igen
Användarvisningsbild
av volvokillen
#35457
Vilken bra tips du gav oss Addekarlsson :D
Användarvisningsbild
av Walt
#45251
Hur tar man bort instrumentet ur instrumentpanelen? Och vilken typ av lim ska man använda till tavlorna? :D
av Addekarlsson
#45364
Man delar på instrumenthuset genom att lossa alla stjärnskruvar på baksidan. Håll koll på vilken skruv som sitter vart, för dom är olika långa.
Sen när man delat på huset, så får man skruva loss mätarna. Om man tittar, så ser man snart hur dom sitter skruvade. Det är alltså inte det minsta lilla svårt, bara man tittar på vad som är vad. :D

Vilken typ av lim man ska använda, det har jag ingen aning om. Som jag skrivit längre upp, jag har inte jort detta själv, ännu... Men ett transparent (genomskinligt) lim som fäster på plast och papper bör ju fungera tycker jag.
Eller så använder man sig av självhäftande papper, vilket många rekomenderar.
Finns att köpa hos välsorterade pappershandlare.

Mvh/ Adde
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]