Felkoder 7-900 [900 -96 och nyare en bit ner]

Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer


Inläggav Rirojej lör 24 jun 2006, 19:13

Användarvisningsbild
Rirojej
Uppkörning
 
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 20:51
Ort: sverige



Inläggav Addekarlsson lör 24 jun 2006, 19:26

Hmm.... *felsöker* Återkommer strax.....

Så, nu funkar det. Hade döpt filen till obd_7-900.pdf. men länkade till odb_7-900.pdf :oops:
Ledsen för det, men nu ska det funka. :D

Mvh/ Adde
Länkar till addes hemsida som inte fungerar? Byt ut http://www.adde.dk/ i länken mot http://www.jagrullar.se/forum/images/faq/ så bör ni komma åt det ni söker. Pm'a även mig eller annan moderator så vi kan gå in och laga länken /Brainy
Användarvisningsbild
Addekarlsson
Avregistrerad
 
Inlägg: 3459
Blev medlem: mån 05 jul 2004, 11:42
Ort: Hoting (Jämtland)
Kör: Volvo 960 3.0 -96

Inläggav Priffe tis 25 jul 2006, 16:18

Koder för ECC

Table of ECC Diagnostic Trouble Codes.

[Fault Classes: A: Serious; M: Minor; I: No warning to driver]

DTC Fault Component & Description Fault Class

1-1-1 Fault-free

Ambient temperature sensor (on blower housing):
1-2-1 Short-circuit to ground A

1-2-2 Open circuit or short-circuit to 12V A


Interior temperature sensor (in roof light):
1-3-1 Short-circuit to ground A

1-3-2 Open circuit or short-circuit to 12V A

Coolant temperature sensor (in heater):
1-4-1 Short-circuit to ground M

1-4-2 Open circuit or short-circuit to 12V M

Generator:
1-5-1 D+ signal level in generator A

Solar sensor (in speaker grill)
1-6-1 (Note: illuminate this with a lamp to clear code) I

Servomotor/potentiometer:
2-1-1 Open circuit or short-circuit to ground A

2-1-2 Short-circuit to 12V A

Servomotor Drive:
2-1-3 Pin 17 or 18 connected incorrectly to 12V A

Servomotor:
2-1-4 Motor activated for too long > 10 seconds A
(blocked motor or failure of motor supply)

ECC Control Panel:
2-3-1 Faulty temperature control A

Blower Motor:
2-3-3 Starting current too high, motor seizes or A
turns sluggishly

Power terminal incorrectly connected to
12 V for the solenoids as follows:
2-4-1 Water valve A
2-4-2 Bi-level A
2-4-3 Vent A
2-4-4 Recirculation A
2-4-5 Defroster A
2-4-6 Floor A
2-4-7 Maximum blower relay A
2-4-8 Compressor A
2-4-9 Blower relay (cars with air conditioning) A
2-4-9 Engine cooling fan relay (cars without a/c) A
Priffe
Däckkrängare
 
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:07
Ort: Flen

Inläggav Priffe tis 25 jul 2006, 16:54

SRS felkoder

Code Fault
1-1-1 OK: No faults detected in the OBD system
1-1-2 Internal fault in the sensor unit
1-2-7 SRS lamp, short circuit or break in circuit
2-1-1 Steering wheel module, short circuit in wiring
2-1-2 Steering wheel module, break in wiring
2-1-3 Steering wheel module, short circuit to ground
2-1-4 Steering wheel module, short circuit to +12V
2-2-1 Passenger module, short circuit in wiring
2-2-2 Passenger module, break in wiring
2-2-3 Passenger module, short circuit to ground
2-2-4 Passenger module, short circuit to +12V
2-3-1 Seat belt tensioner left, short circuit in wiring
2-3-2 Seat belt tensioner left, break in wiring
2-3-3 Seat belt tensioner left, short circuit to ground
2-3-4 Seat belt tensioner left, short circuit to +12V
2-4-1 Seat belt tensioner right, short circuit in wiring
2-4-2 Seat belt tensioner right, break in wiring
2-4-3 Seat belt tensioner right, short circuit to ground
2-4-4 Seat belt tensioner right, short circuit to +12V
No code SRS lamp in the instrument cluster does not light
No code Fault in diagnostic output
Priffe
Däckkrängare
 
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:07
Ort: Flen

Inläggav matzza sön 06 aug 2006, 17:27

?? Tjena är det nån som har ABS koder till en 98:a med OBD2...
bilen stod parkerad på landet i typ 3-4 dager
så helt utan anledning så började abs lampan att lysa
när jag skulle åka med den.nån med ett tips ????
Användarvisningsbild
matzza
Övningskörning
 
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 06 aug 2006, 16:05
Ort: Norrköping

Inläggav jockedentredje mån 14 aug 2006, 23:44

använder man någonsin de andra uttagen än 2 och 6?
Finns ju 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 eller om det var fler eller färre, minns inte riktigt.
Borde ju vara till någonting
jockedentredje
Halkkörning
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 23:42

Inläggav Rirojej tis 15 aug 2006, 00:09

Går det en kabel in där då ? I annat fall är det inget.. och varför så många .. vem vet kanske för framtiden? :P
Användarvisningsbild
Rirojej
Uppkörning
 
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 20:51
Ort: sverige

Inläggav jockedentredje tis 15 aug 2006, 01:14

var ute nu och pillade lite, det finns 1, 2, 3, 5, 6 och 7.
Pratas ju bara om 2 och 6 hela tiden.
Någon som vet vad dom andra hålen är till?

Givetvis borde hålen vara till någonting, dom är väl inte där bara för att det är snyggt :lol:
jockedentredje
Halkkörning
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 23:42

Inläggav Rirojej tis 15 aug 2006, 01:27

Men går där kabel in (under till) och sitter en metall hylsa annars e dem där bara för inget :P
Användarvisningsbild
Rirojej
Uppkörning
 
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 20:51
Ort: sverige

Inläggav SMEN sön 17 sep 2006, 13:40

Om man bytt t.e.x. lmm och startar om bilen skall man tänka på något, skall man starta utan gas eller skall man hålla ett specifikt varvtal så motorn kan ställa in sig
SMEN
Halkkörning
 
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 16:23
Ort: Nödinge

Inläggav Jocke S. tis 28 nov 2006, 18:52

SMEN skrev:Om man bytt t.e.x. lmm och startar om bilen skall man tänka på något, skall man starta utan gas eller skall man hålla ett specifikt varvtal så motorn kan ställa in sig

Bort med 1:ans säkring (bakom askkoppen) så bryter du spänningen till styrboxen (så den tappar minnet). Sätt tillbaka säkringen efter en stund (vet ej hur länge men brukar själv slita ut den ca. 5 min.) så styr datorn motorn med sina förprogramerade värden. Sedan kommer datorn att känna av hur du kör och anpassar sig efter dina körförhållanden. vol:-)

Detta är inget som krävs! Men jag brukar göra detta av gammal vana efter alla ändringar/modifieringar av bränsle/tändningssystem.
Tidigare ägare av en 945 GL, -91, B230FB, M47.
Användarvisningsbild
Jocke S.
Volvotok
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: tis 10 jan 2006, 19:20
Ort: Haninge
Kör: Volvo 855 GLT, B5254FS LH3,2, AW50-42.

Inläggav Olle S tor 11 jan 2007, 22:58

En kul artikel om bildiagnostik finns på
http://www.pcmag.com/article2/0,4149,7769,00.asp
(eller googla på "hack your car") I artikeln finns det länkar till mer om ämnet, men jag vet inte om det finns något om just Volvo.

Se även http://www.24.se/ Där finns prylar för bildiagnostik tex "ELM327 Bildiagnostik verktyg" för 1195 kr, som ska funka till bl.a. Volvo. Verkar kunna en hel del. Har någon prövat?
Olle S
Halkkörning
 
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 10 jan 2007, 21:08

Inläggav Hildenborg fre 13 apr 2007, 21:11

Jag byggde "blink-kods-interfacet" till obd2 kontakten som är beskrivet tidigare i denna tråden, men jag får det inte till att funka... Jag har en 945 96'a med en b230fk motor. Jag har dubbelkollat så att jag byggt kretsen rätt.
Jag gör som så här när jag försöker använda den:
1. Tändning av.
2. koppla in kretsen med brytaren av (lysdiod ej kortsluten). (redan här så lyser lysdioden)
3. Tändning på.
4. Brytare på i ca. 1 sek. (lysdioden slocknar).
5. Här skall felkoderna komma, men lysdioden lyser bara med ett stadigt sken.
6. Tändning av.

Gör jag något fel?
Hildenborg
Övningskörning
 
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 21:03

Inläggav zoddan ons 23 maj 2007, 12:49

Får man bara fråga: vad för Bränslesystem har 960 -92? eftersom jag hittar inget i PDF:en om det.


Finns det någon lista på vad varje uttag är till? t:ex "1: AC" osv osv
zoddan
Däckkrängare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 13:53

Inläggav I.H.P mån 18 jun 2007, 19:51

Hej.

960-92 har Motronic 1.8

Lista över de olika uttagen enligt : http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html

A1: Elektronisk automatlåda (AW30/40)
A2: Bränslesystem eller Motronic
A3: ABS
A6: Tändsystem (EJ Motronic)
A7: Instrumentpanel
B1: ECC
B2: Farthållare
B5: Air-Bag
B6: Elstolar

//Björn
244 GL -80 B21A M46 *R.I.P*
245 GL -81 B23A M46 *R.I.P*
245 GL -87 B230K M46 *R.I.P*
965 -92 B6304S AW30/43 *R.I.P*
V90 -98 B6304S AW30/40
Chevrolet Chevelle Malibu Cab -70 350CUI TH400
Plymouth Fury III Cab -70 318CUI TF904
I.H.P
Olja under naglarna
 
Inlägg: 419
Blev medlem: mån 26 feb 2007, 19:50
Ort: Gällstad



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



FöregåendeNästa

Återgå till Tips & trix

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster