Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#177864
Hej alla!

Nu har jag äntligen fått bort min bältespåminnare!! Allt tack vare Tunlids beskrivning i en annan tråd här på forumet, så all "credit" för metoden ska gå till honom och hans medarbetare!!

Här följer en utförlig beskrivning av hur jag gjorde.

Först och främst, som alltid, koppla loss minuspolen på batteriet och vänta i tio minuter! Inte för att du ska koppla loss något som kan ge felkoder men du ska jobba bland delar med krockkuddar och vill INTE råka smälla av en sån i ansiktet!

Börja med att lirka loss plastkåporna som döljer stolens fyra monteringsbultar. Dessa sitter fast i en liten metalläpp med en hake som fäster i kåpans plasthylsa, se bilderna. De sitter ganska hårt, men jag tog en mejsel och la under hela kåpan som hävarm.

Bild
De främre skall dras rakt upp.


Bild
De bakre skall dras snett uppåt-bakåt.


Bild
Nu kan du skruva loss stolen och lägga den lite snyggt på sniskan så att du kommer åt att skruva bort hela bälteslåset.


Bild
Efter att ha lossat sensorkabelns fastsättning i stolen ska du kunna ha den så här:


Bild
Nästa steg är att ta isär själva bälteslåset. Som Tunlid skriver i sin beskrivning bör man kunna skjuta isär de två halvorna men eftersom jag inte visste hur så bände jag så försiktigt jag kunde med ett falsben och en smal skruvmejsel. (Det blev lite märken i plasten med det får man leva med! )


Bild
Här ser du hur plasthalvorna skjuts ihop och antagligen kunde man ha gjort det motsatta för att få isär dem...dock tror jag att de sitter som berget och kanske kräver att man använder ett skruvstäd och gummiklubba (det fick jag ta till när jag skulle skjuta ihop dem när jag var klar) men eftersom låset sitter fast i bilen med kabeln så blir det nog svårt.


Bild
Nu är det dags att pilla ur själva sensorn. Det gick ganska lätt även om jag tror att jag knäckte någon liten plastbit... Det gör dock inget, sensorn ska INTE monteras tillbaka så länge jag äger bilen!

För den som är intresserad av själva funktionen av sensorn kommer två bilder.
Bild
Så här ser det ut när bältet inte är isatt i låset...


Bild
...och så här när bältet sätts i. Notera den svarta plastbiten, det är den som gör att sensorn inte känner av metall längre och därför inte varnar. (Tunlid, du får gärna rätta mig om jag missuppfattat! )


Bild
Nu är det dags att separera sensorn helt ifrån bälteslåset. Kabeln är säkrad i låsfästet med ett par kraftiga piggar. Dessa måste bändas bort för att få loss kabeln. De är rejält hårda så det krävdes lite kraft, var mycket försiktig så du inte skadar kabeln!


Bild
Första piggen uppbänd efter lite svordommar!

När du fått loss bälteslåset från kabeln, se till att böja tillbaka piggarna så att de inte repar inredningen. Ta en hammare och banka! Samtidigt sätter du ihop plastkåporna som beskrivits ovan.


Slutligen är bara att motera tillbaka alltihop i motsatt ordning. Jag såg på bultarna till stolen att de hade någon röd smörja på dem vilket jag antog var skruvlåsning. Därför smetade jag på lite LocTite på dem och drog åt dem med 47N enligt Volvos anvisningar.

Nu ska du placera sensorn någonstans där den inte har kontakt med metall. Jag följde Tunlids exempel och la den i den lilla fickan frampå förarstolen. Därefter bör du bunta upp kabeln under stolen så att den inte kan komma i kläm.

Sen är det bara att sätta tillbaka batteripolen. Jag läste i Vadis att man ska ha nyckeln i läge II, varför visste jag inte då, men har nu fått reda på det här på forumet. OM det blivit något fel på krockkuddesystemet så ska man inte befinna sig i kupén när bilen får ström...väldigt trist att sitta i stolen, riktigt nöjd med sin modifikation, vrida om nyckeln och få en kudde i ansiktet! :shock:

Slutligen är det bara att hoppa in och njuta av en tyst bil!!

Återigen, Tunlid är den som ska äras för denna metod, jag tog bara med mig kameran och gjorde som han beskrivit! Stort tack Tunlid!!

"Disclaimer"
Jag har i denna anvisning endast visat hur JAG gjorde när jag blev av med min bältespåminnare och tar inget ansvar för eventuella fel som uppstår då andra följer den. Jag vill också uppmana ALLA att använda bälte i bilen! Det är lag på det i Sverige och det kan rädda ditt liv vid en krock!!
Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]