Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#170617
WannabeeGBG skrev:Denna tråd behandlar V70n -04 (med telefon, utan RTI) och en ratt från -07 med telefon-knappar.

Häromdagen bytte jag ratten i min bil ifrån en 4-ekrad skinn-ratt till en 3-ekrad trä/läder-ratt.
Jag hade köpt ratten privat med alla knappar monterade. Men när jag monterade ratten så
upptäckte jag att kontakterna mellan "släp-ringen" och ratten inte stämde överens. Så idag
fick jag beställa nya knappar. Jag tänkte dela med mig av detta så att ni har lite bättre på
fötterna när ni själva ska göra liknande saker.


Bild

Detta är ratten när jag precis satt på den. De två gröna tunna kontakterna är (den vänstra)
för kommunikationen till stereo/telefon/farthållare. Som synes en platt kontakt. Den högra
är till rattknapparna, likadan som den vänstra men lite tunnare. Detta funkar alltså inte med
att para ihop två hanar.


Bild

Lite bättre bild på kontakterna.
Den högra är alltså 07:ans kontakt från ratten och den vänstra 04:ans till ratten

Bild

Detta är den gamla airbag-modulen med de gamla rattknapparna. Här syns skillnaden på
kontakterna. Den gamla till knapparna är alltså en hona.


Bild

Den gamla kontakten igen.
De saker som behövs för att nya ratten skall fungera är alltså:
1st 8685-478 - Knappar för farthållare
1st 8685-483 - Knappar för stereo och telefon (enbart stereo = annat art.nr.)
Utan dessa och utan kontakterna ihop-kopplade fungerar alltså ingenting, inte ens tutan.
Airbagen har dock egna likadana slottar för samma kontakter som på gamla bagen
(standard-kontakt för just detta ändamål?).

Bild

Men när allt är klart ser det ut så här. Och det var väl ingen tråkig syn?

Mvh Daniel
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]