Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
#10851
Åren bara går och går, och visst sätter tiden sitt spår på våra stackars kärror... Baklamporna och främre blinkersglasen blir med åren väldigt matta och tråkiga, men det finns enkla metoder som man kan putsa upp dem i nästintill nyskick, fast detta beror ju lite på hur matta de är samt hur "allvarliga" sprickor och stenskott det finns på ytan. Testa ej detta på framlyktornas glas då dessa är gjorda av just glas och ej plast som främre blinkers samt baklyktorna är!

Material som behövs:
- Avfettning/grovrent
- Väldigt fint våtslippapper (ca 15-20kr för ett stort ark)
- En hink med vatten
- Dukar/trasor av ett lite mjukare material som ej repar, insidan av en gammal långtröja duger finfint.
- En tub autosol (ca 45kr för 100g)

I denna lilla guide går jag igenom hur man fixar till främre blinkersglasen, men liknande tillvägagångssätt gäller även baklyktorna fast dessa demonteras på ett annat vis så klart.

På 700/900-serien så sitter de främre blinkersglasen med ett slags clips, så i princip kan man dra ut dessa med händerna. Gör detta försiktigt men det kan krävas lite hårdhänthet då glasen kan sätta sig ordentligt med åren.

När glasen är demonterade, så gäller det att tvätta dessa ordentligt så det inte finns någon smuts på ytorna. Spruta på antingen avfettningsmedel eller s.k. Grovrent. Låt det gro någon minut, innan du sköljer av med vatten. Skölj av försiktigt med vattenslang, men akta så det inte kommer in vatten där glödlampan sitter. När du väl spolat av glasen, så torka av vattnet med en trasa eller liknande.

Nu är det då dags att ta fram våtslippappret. Blöt ner glasen lite grann med fingret så att det finns lite vatten på ytan. Sen så doppar du våtslippappret i hinken med vatten. Därefter så börjar du slipa på ytan, man behöver ej trycka hårt, utan slipa på och gå på ytan flera gånger. Efter att du slipat lite på ett ställe, doppa ner slippappret i hinken igen och upprepa, för det kommer att bli en vit "gegga" efter plasten som slipats av. När du slipat hela ytan jämn och fin, så skölj av med vatten. Det bör dock observeras att djupare stenskott och repar i glasen ej kan slipas bort! Så var även fallet på mina blinkersglas, men man såg genast en skillnad i både lyster samt att efter våtslipningen så var inte ytan lika "gropig" utan jämn och fin. Torka av vattnet samt den vita geggan efter plasten med en trasa så att det blir torrt och rent på ytorna.

Nu är det då dags att använda autosolen. Ta fram en ny trasa och tryck ut lite autosol på en del av ytan. Börja sedan gnugga det med trasan. Arbeta i runda rörelser och gnugga på en stund på samma område. Sedan så trycker du ut lite autosol på nästa område och gör samma sak. Upprepa detta tills hela ytan är klar. Då tar du fram en till trasa som du torkar av autosolytan med, så det inte finns några rester på glasen.

På mina blinkersglas så tätade jag blinkersen runtom med silikon, fast vänta till eventuell imma innanför glasen torkar och försvinner, för annars så isolerar man ju in fukten! Inte bra. Det finns nämligen ett djupt "spår" på insidan av glaset som är lite mindre en en halv centimeter. Där tryckte jag inte silikon runt om, detta för att det skall skydda mot vatten och fukt så det inte kommer in innanför glasen och "immar" igen. När man tryckt ner silikon runtom i springan, så blöt ner ett finger i vatten och dra fingret på silikonen så att den pressas i springans "håligheter". Sedan så bör man vänta lite så att silikonet hinner torka.

Till sist är det då bara att montera tillbaka blinkersglasen, kolla så att de sitter i "spåret" innan du trycker dit dem.

Det finns folk som säger att man skall våtslipa och sen klarlacka ytan, men det blir inte lika bra i längden. För ifall man vill klarlacka, så "måste" man spraya på plastprimer före klarlack, för annars kommer klarlacken att fästa dåligt samt att den har en benägenhet att spricka. Så jag rekommenderar ovan nämnda metod.

Lycka till med arbetet :wink:

Vid eventuella frågor skicka gärna ett pm :D
Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]

Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]