Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av forbo
#161319
Nu är hållaren monterad, tog bilder på alla moment.

Nu får man ju givetvis med monteringsanvisning och den ligger ju även på internet,
men det är ju många som gillar bilder så ;)

Det här får man med då. Monteringsanvisning och ny bakgavel. Kostade 199:- hos min lokala ÅF.
Bild

Denna panel ska demonteras på båda sidor. Kör stolarna så långt bak det går så kommer man åt låsningen.
Jag använde en enkrona och vrida upp låsningen med.
Vik ut bakkanten lite och dra bakåt så lossnar den.
Bild
Bild

Bänd försiktigt bort ramen runt växelspaken. Använd gärna ett fiskben för att undvika fula brytmärken.
Funkar med skruvmejsel eller liknande med men var då försiktig så det inte blir märken.
Bild

Släpp på dessa låshakar, och lägg undan ramen. Det sitter en låshake i varje hörn.
Bild

Lossa dessa två skruvar.
Bild

Ta bort gummimattan i botten och ta bort skruvarna.
Bild

Lossa på damasken på till handbromshandtaget, var försiktig så inte fästena går sönder. Damasken ska uppåt, inte utåt som man kan tro enligt bilden. Lägg undan damasken.
Bild

Bryt försiktigt bort locket.
Bild

När locket är borta så lossa på dessa låsningar som sitter i ovankant med en skruvmejsel och dra samtidigt ut ovankanten så får man ut hela ramen.
Bild

Dra isär kontakten till 12v uttaget (och även kontakten som går till 3.5mm uttaget i mittkonsollen för ipod etc om man har det monterat)
Bild

Dra konsollen lite bakåt så den släpper från styrningarna under klimatkontrollen.
Sen ska man enligt anvisningen ta ur hela mittkonsollen ur bilen. Men det var så trångt vid handbromshandtaget så jag vek upp mittkonsollen och lät den vila mot stolen.
Lägg något imellan så inte klädseln skadas. Detta syns på en bilden under.
Sen lade jag mig i baksätet och lokaliserade skruvarna som skulle tas bort.
Bort med skruvarna och lossa bakgaveln
Akta så du inte tappar skruvarna ner under mattan eller så. Ursäkta den suddiga bilden men jag kom inte överens med kameran :oops:
Bild

Lossa 12v uttaget genom att försiktigt peta upp dom två låshakarna.
Här syns även hur jag lät mittkonsollen vila mot stolen med kepsskärmen mellan
Bild

Lossa detta locket genom att trycka in låshakarna och flytta över den till den nya bakgaveln.
Bild

Montera sedan allt i omvänd ordning.
Sen är det bara att vika upp den för att använde den :)

Bild
Bild

Skyll nu inte på mig om det är något som går sönder om ni gör efter min lilla anvisning, göres på egen risk :)

Tror jag har fått med allt iaf :D

Skruvarna är torx t25

Enligt Volvos tillbehörssida ska det vara lika montering på S60, S60 R, V70, V70 R och XC70 05- och frammåt.

Har man inget fallsben/fiskben så kan man köpa det på Volvo.
Artikelnummret är: 44 153 009 och jag gav runt 10-15kr hos min lokala ÅF.
Funkar kalas då man demontera plastdetaljer.

//Fredrik
Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Köpråd V60 etanol

Jag funderar på att köpa en V60 som g&a[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]