Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
#128803
Sparkz skrev:Uppifrån och ner:
Bendix
Små Girling, 2 kolvar
Stora Girling, 1 kolv, 15" fälgar.

Sen finns det med och utan ABS, men det skiljer bara på oket, klossarna är samma.
Bild
av Volvo_740_GLT
#152386
Vad konstigt Jag har en 740 som jag bara kan ha 15" fälgar och det bromsok jag har är det två kolvar
Användarvisningsbild
av Mr EmCom
#157894
På min 740 16v 88 har jag dom som är längt upp.. iallfall bak, som jag ska gå ut och byta nu... hej :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
#179641
Volvo_740_GLT skrev:Vad konstigt Jag har en 740 som jag bara kan ha 15" fälgar och det bromsok jag har är det två kolvar
Ja, de finns med större skiva också, (ABS fram till 91) och annan bygel som flyttar ut oket lite, men detta är klossarna som finns till 700/900.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#179643
Skillnaden på oket:
Bendix/DBA, två hål med ett plåtbleck som trycker mot "knölarna" på belägget:
Bild

Girling, ett hål där man ser fjädern på belägget:
Bild
av ToXtreme
#183753
Kan ge lite info :)

Samtliga 740 har 262,5mm skivor fram, utom GLT 16v, Turbo och bilar utrustade med ABS, dessa har 287mm skivor fram. Dock så är det 2kolvs Girling ok på dessa bilar.

När nyaste 740fronten kom 91-92 så kom även nya bromsar till dessa modellena, dessa bilar har 1kolvsok Girling och 280mm skivor fram.

Samtliga 740 har 281mm bakbromsar och ATE ok.

Skillnaden mellan tidiga ABSbilar och vanliga bromsar är att dess OK varierar på det viset att ABS bara har 1 slang in istället för 2 som vanliga bromsade 740 har.

ABS bromsade bilar har även ett annat bromssystem än de vanliga triangelsystemet, då dessa har fördelat mellan fram och bak, dvs att det är ett separat för frambromsarna och ett separat för bakbromsarna.

Hoppas det gjort någon klokare :)

MVH Jimmy

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]