- mån 23 jul 2007, 22:54
#118677
Axlarna som torkararmarna sitter på ärgar ofta fast och blir tröga. Nu ska vi fixa det.'
Bort med torkararmarna. Lossa mutterna några varv och kläm till med en polygrip:
Dräneringsslangarna, några torxskruv, och plasten:
Kablar till motorn, ett par skruv och lirka upp hela mekanismen:
Lossa muttern och ta loss armen från motorn, kullederna är bara att bryta isär:
Ta bort plastkåpa, låsring och bricka från axeln:
Banka på gängorna är dumt, jag brukar sätta armen i skruvstycket och vrida aluminiumställningen fram och tillbaka samtidigt som jag lägger lite press uppåt med en skruvmejsel. Eller kraftigare saker om det behövs...
När det är isär så är det bara att göra rent tills axeln går lätt i:
Allmänt knep för att putsa upp insidan på små hål: Ta bågfilen och såga lite i änden på ett rundjärn. Trä i en bit smärgelduk och linda upp, anpassa längden tills den går lagom i hålet.
Sätt den i borrmaskinen och kör på:
Sätt tillbaka axlarna med mycket fett. Tillbaka med bricka och låsring. Det ska egentligen ligga en o-ring där, men det brukar inte vara så mycket kvar av den. Vi får lite på fettet.
Innan vi sätter tillbaka armarna på motorn är det bra att se till att den är parkerad. Sätt i kablarna och kör ett slag, se till att den har stannat innan du stänger av tändningen.
Sätt tillbaka och rikta in så den första leden bildra en rak linje med armen:
Och så på med den sista armen:
Så, ihop med allting igen! Är du inte 100 säker på att du har fått det rätt med armar och parkeringsläge, testa med buntband i stället för torkarna.
Bort med torkararmarna. Lossa mutterna några varv och kläm till med en polygrip:
Dräneringsslangarna, några torxskruv, och plasten:
Kablar till motorn, ett par skruv och lirka upp hela mekanismen:
Lossa muttern och ta loss armen från motorn, kullederna är bara att bryta isär:
Ta bort plastkåpa, låsring och bricka från axeln:
Banka på gängorna är dumt, jag brukar sätta armen i skruvstycket och vrida aluminiumställningen fram och tillbaka samtidigt som jag lägger lite press uppåt med en skruvmejsel. Eller kraftigare saker om det behövs...
När det är isär så är det bara att göra rent tills axeln går lätt i:
Allmänt knep för att putsa upp insidan på små hål: Ta bågfilen och såga lite i änden på ett rundjärn. Trä i en bit smärgelduk och linda upp, anpassa längden tills den går lagom i hålet.
Sätt den i borrmaskinen och kör på:
Sätt tillbaka axlarna med mycket fett. Tillbaka med bricka och låsring. Det ska egentligen ligga en o-ring där, men det brukar inte vara så mycket kvar av den. Vi får lite på fettet.
Innan vi sätter tillbaka armarna på motorn är det bra att se till att den är parkerad. Sätt i kablarna och kör ett slag, se till att den har stannat innan du stänger av tändningen.
Sätt tillbaka och rikta in så den första leden bildra en rak linje med armen:
Och så på med den sista armen:
Så, ihop med allting igen! Är du inte 100 säker på att du har fått det rätt med armar och parkeringsläge, testa med buntband i stället för torkarna.
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!