Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
#118677
Axlarna som torkararmarna sitter på ärgar ofta fast och blir tröga. Nu ska vi fixa det.'
Bort med torkararmarna. Lossa mutterna några varv och kläm till med en polygrip:
Bild
Dräneringsslangarna, några torxskruv, och plasten:
Bild
Kablar till motorn, ett par skruv och lirka upp hela mekanismen:
Bild
Lossa muttern och ta loss armen från motorn, kullederna är bara att bryta isär:
Bild
Ta bort plastkåpa, låsring och bricka från axeln:
Bild
Banka på gängorna är dumt, jag brukar sätta armen i skruvstycket och vrida aluminiumställningen fram och tillbaka samtidigt som jag lägger lite press uppåt med en skruvmejsel. Eller kraftigare saker om det behövs...
Bild
När det är isär så är det bara att göra rent tills axeln går lätt i:
Bild
Allmänt knep för att putsa upp insidan på små hål: Ta bågfilen och såga lite i änden på ett rundjärn. Trä i en bit smärgelduk och linda upp, anpassa längden tills den går lagom i hålet.
Bild
Sätt den i borrmaskinen och kör på:
Bild
Sätt tillbaka axlarna med mycket fett. Tillbaka med bricka och låsring. Det ska egentligen ligga en o-ring där, men det brukar inte vara så mycket kvar av den. Vi får lite på fettet.
Innan vi sätter tillbaka armarna på motorn är det bra att se till att den är parkerad. Sätt i kablarna och kör ett slag, se till att den har stannat innan du stänger av tändningen.
Bild
Sätt tillbaka och rikta in så den första leden bildra en rak linje med armen:
Bild
Och så på med den sista armen:
Bild
Så, ihop med allting igen! Är du inte 100 säker på att du har fått det rätt med armar och parkeringsläge, testa med buntband i stället för torkarna.
Bild
Fläkthelvete

Ja det är normalt för att hålla ba[…]

Lågt däcktryck

Nu har jag fått bytt samma givare i onsdags […]

Har haft exakt samma problem i min xc60 T8. Skall[…]

Hej, Vi har konstaterat att generatorn är d&[…]