Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
#96736
Nedanstående tips kommer från VolvoBengan, så vid eventuella frågor bör ni vända er till honom! Nedanstående text är delar av en annan tråd där han tipsade om detta.

Garva inte ihjäl er nu bara, men firman som jag årligen lämnar in min bil till för försegling, använder sig av OLIVOLJA till svarta lister runt om bilen :)

Hushållspapper/tygtrasa och lite olivolja på, stryk ut det på listerna och låt det torka in. Sen gör om samma moment 2-3 ggr tills inte olivoljan torkar in längre, då är plasten mättad. Jag trodde de skojjade med mig, men de visade hur de gör och jisses vilken skillnad :shock: Listerna blir så feta av oljan, att inget vatten tar sig in som det kan göra med diverse Turtle produkter. Testa själv, du lär bli överraskad!

Det ÄR faktiskt sant, jag gör det på min bil själv en ggn per år, sen sitter det på rätt länge beroende på hur mycket avfettning som sprutas på. Listerna blir svarta och det glänser om dem, och det gör ju INGET med rapsolja på lacken om det skulle komma bredvid. Tror att många andra ex. Turtle liknande produkter inte gillas om det skulle komma på lacken :?:

Det kan tyckas jag framstår som en idiot, men om en stor recond-firma som förseglar bilar som kostar runt miljonen använder detta, tror jag de vet vad de pratar om :lol:

NOTERA ATT LISTERNA MÅSTE VARA HELT TORRA, INTE NYTVÄTTADE OCH FUKTIGA! Detta för att oljan inte gillar vatten och kommer inte att sugas in i listerna om det finns vatten eller fukt i dom. Jag har använt det i 6 år på min bil och som sagt aldrig haft problem med mina lister. Det som gör olivoljan så otroligt bra är att den inte innehåller vare sig alkohol eller andra "hårda" tillsatser, som de stora tillverkarna blandar ut med, och som kan göra att listerna spricker efter en tids användande.

Så tvätta listerna NOGA, och se till att de sen får torka riktigt ordentligt så de inte är ens fuktiga. På rikligt med OLIVOLJA på ett hushållspapper/trasa och smeta in. Ta ett par - tre gånger tills listerna är riktigt mättade och inte orkar suga in mer... låt det torka över natten.

// VolvoBengan
Gizz skrev: Jag har också testat olivolja på listerna. Gjorde det i somras på min dåvarande bil 440 -94. Jag hade både matta lister och en del fläckar ifrån vaxet på dom. Efter 2 strykningar så blev dom nästan som nya. Funkar skitbra. Det blir fina vattendroppar på dom när det regnar.

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]