Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
#63963
Tack till Wabbe för detta tips!

Byte av Larmsirén SCM

Fick för en tid sedan upp meddelandet "Larmsystem service erfordras". Bilen hade även falsklarmat en del, men till synes utan att jag hört någon sirén tjuta. Meddelandet i displayen sa i alla fall "Larm utlöst, kontrollera bilen". Efter lite snokande fann jag att en trolig orsak kan vara att sirénens batteribackup har börjat ge med sig. Nypris på en sådan ligger på cirka 1200:- exkl arbete.
Jag är lite småsnål när det kommer till att göda företag som Bilia etc, så jag tänkte, - "äh va f_n, jag får väl byta ut sirénen själv".

Är lycklig innehavare av VADIS så jag letade snabbt upp vad denna enhet heter och är placerad. Sirénen heter SCM - Siren Control Module på Volvospråk och är placerad innanför höger framskärm. Köpt en beggad sirén för 770:- inkl frakt och postförskott. Kan ju vara en "longshot" att köpa beggat batteri, men jag chansar. Tiden får utvisa om det lönade sig eller ej.

I VADIS står följande att läsa för byte av sirén:

Siren, byte

Borttagning
-Avaktivera larmet.
-Vinkla ut framhjulet åt höger.
-Slå av eller borra loss popnitarna på framkanten av innerskärmen.
-Ta bort plastmuttrarna för innerskärmens skyddsplåt och ta bort skyddsplåten.
-Lossa framkanten av innerskärmen och vik undan.
-Lossa skruvarna för sirenen och ta bort sirenen.
-Koppla ur kontaktstycket.

Ditsättning
-Koppla in kontaktstycket, placera sirenen i rätt position och dra fast skruvarna för sirenen. Åtdragningsmoment: 10 ± 2,5 Nm.
-Ta bort rester av gamla popnitar och nita fast innerskärmen.
-Sätt dit skyddsplåten.
Obs! Efter byte av siren, måste sirenen konfigureras. Detta utförs i VADIS bilkommunikation.


Att sirénen måste konfigureras i VADIS läste jag av någon skribent att det inte behövdes om larm tidigare varit installerat. Datorerna vet redan att det finns en sirén.

Jag började med att lokalisera de popnitar, eller blindnitar som det även heter, som måste borras bort. De är de fyra som är grönmarkerade som skall avlägsnas.

Den rödmarkerade niten sitter fast i plåtskärmen behöver ej tas bort!

Jag hissade upp bilen med domkraft och plockade bort hjulet. 17"arna är lite för feta för att ge mig utrymme att arbeta.

Jag kopplade även bort batteriet så att inget oväntat skulle ske. Felkoder i datorn är ju annars väldigt lätt att få när man pillar med det elektriska.

Nitarna (som heter blindnit) köpte jag på Bilia och de kostade 4:40 styck!
Art nr: 979878

Bild


Ta bort skyddsplåten i metall. Den sitter med två plastinkappslade muttrar.
Den ena..
Bild

..o den andra.
Bild
Vik undan plastinnerskärmen
Bild
Bild

Jag höll skärmen på plats med hjälp av en bit ståltråd. Akta lacken bara! En handske gav mig en hjälpande hand i den frågan.
Bild

Så här ser bakstycket på sirénen ut.
En skruv som gav mig huvudvärk var den skruven som håller hela metallhållaren med sirénen på plats.
Det är skruven vid den gröna pilen.
Den ser ut som någon form av nit, men det är en gängad skruv som saknar skalle av känt slag.
Lyckades att med en plattång få så pass bra grepp om skruven att jag lyckades skruva bort den.Denna skruv måste bort för att kunna få bort sirénen!

Försökte, innan jag lyckades få bort f_nskapet, att lossa själva sirénen från metallhuset och skjuta den framåt. Detta lyckades inte, då någon form av rörstump från lamphuset sätter stopp för denna manöver.
Bild

Så här ser själva metallhuset med sirén ut.
Bild
Art nr på själva sirénen är: 8637399
Art nr på metallhuset är: 9452709

Montering i omvänd ordning.

Åkte ut till en avlägsen parkering och testade larmet, allt funkade perfekt. Jag har ännu inte långtidstestat hela bytet, men skriver mer om ny info dyker upp.

2006-08-05
/Magnus (http://www.wahlberg.cc)

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Kolla också med vilken motor du kan ha de sm[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]