Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
#58744
Skrivet av RWY777, inte av mig!

Montera 2005-2007 års ”facelift” klarglas strålkastare på 2001-2004 års S60 och V70.

För att utföra denna operation måste man montera ner fronten som är lika lätt sagt som gjort.

Bild

Börja med att lossa plast listerna i mitten av stötfångaren som man enkelt bänder loss, börja utifrån kanten och dra in mot grillen, dra sakta, dem släpper väldigt lätt.

Bild

Ta sedan och lossa de två bultarna som sitter i hålen bakom listerna i mitten ungefär.
Har du torkarblad till lysena tar du enkelt bort dessa genom att öppna ett ”lock” som sitter i torkarmens ”axel”, skruva loss muttern som sitter baki denna och dra sedan torkarbladet rakt ut.

Bild

”Axeln” sitter fast i lyset och det avlägsnar du samtidigt som lyset senare.
Fortsätt sedan med att lossa torxskruvarna som sitter en bit ner i innerskärmen, dem håller spoilern spänd bakåt.

Det finns även två popnitar undertill närmast fälgarna som man behöver borra ut. Minns dock inte om jag satte denna popnit speciellt för sportpaketet.

Bild

Därefter kan du ta bort de sex clipsen som håller fast ”grillen” på insidan av motorhuven, man trycker enkelt in pluggen i mitten och drar därefter ut hela clipset rakt upp.

Bild

Efter du lossat dessa kan du enkelt dra spoilern framåt ur sina fästen på kanterna, var gärna två och gör detta, betydligt enklare.

Bild

Dra inte spoilern onödigt framför bilen, det räcker med att man släpper ner den bara, för att slippa koppla ur dimljus och dylikt.
Skruva loss de fem skruvar som håller fast original lysena runt om. En skruv sitter på sidan, dold bakom svart plast, lossa de två torxskruvarna.

Bild

Böj försiktigt upp plasten samtidigt som du tar skruvar loss skruven.

Bild

Elen som sitter i lysena är uppdelat i tre kontakter, blinkers, el-motor till ljusnivå och en till ljuset.

Bild

Blinkers och el-motor passar direkt in till de nya lysena, det som måste kopplas om är den tredje kontakten med fyra kablar, klipp av den direkt vid ”sammankopplingen”.
Ta därefter kabelhärvan från den nya lyktan, det enda du behöver från den är den runda kontakten.

Bild

Det är olika färger till helljus, halvljus och parkeringsljus på varje sida,

På höger sida är
Vit = Helljus, Gul/blå = Halvljus, Grå = Parkeringsljus och Svart = Jord.

På vänster sida är
Blå = Helljus, Blå/vit = Halvljus, Vit = Parkljus, Grå/svart = Jord.

Ifrån den nya lampan på Höger sida ska
Gul = svart (bil), Röd = vit(bil), Grå = Gul/blå(bil), Svart = Grå(bil)



Ifrån den nya lampan på Vänster sida ska
Röd = Blå(bil), Grå = blå/vit(bil), Svart = vit(bil), Gul = Grå/svart(bil)

Positionsljuset ifrån den nya lampan höger är
Svart = grå(bil), Gul = svart(bil)

Positionsljuset ifrån den nya lampan vänster är
Svart = Vit(bil), Gul = grå/svart(bil)

På den nya lampans runda kontakt finns tre kablar som inte leder någonstans och bara är att kapa bort = Vit, Blå och Rosa

Bild


Tänk på att behålla så lång kabellängd som möjligt då det kan bli väldigt kort om kabel när du ska montera ihop allting igen.
När du håller på med omkopplingen av kablage kommer säkerligen kablarna komma i kontakt med varandra, när de gör det brinner säkringarna till hel, halv och parkeringsljus direkt. Gjorde det för mig i alla fall. Bara att byta säkringar.

Bild


Skruva fast de nya lysena, de sitter fast på samma ställen som de äldre lysena gjorde.
Är inte säker om det är möjligt att montera över torkarbladsmotorn och torkarbladet på de nya lysena.
Men om du som jag inte vill ha kvar torkarbladen lär du märka att öppning vars dessa tidigare stack ut inte är vidare vacker när du väl är klar. Detta löser du enkelt och snyggt genom att gå in på http://www.radicast.se och beställer så kallade ”täckpluggar”. Det är perfekt passform på dessa. Är det några problem under monteringen eller har jag berättat fel någonstans (har jag med största säkerhet) i beskrivningen, kontakta och rätta mig gärna.

Bild

Täckpluggar monterade:
Bild
S/V60 Polestar utan taklucka

My15 startade senare än vad den här &aum[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]