Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#564670
Tanken med min guide är att den ska komplettera Haynes-boken när man ska till att demontera växellådan, koppling och svängljul, några fler bilder med några förklaringar hade underlättat mitt jobb med med detta, och nu kanske man kan hjälpa andra som är modiga/dumdristiga nog för att försöka sig på detta, trots lite bristande erfarenhet

När oljan kommer ut i det halvmåneformade hålet i skarven mellan motor och växellåda är det troligtvis bakre vevaxeltätningen/packboxen som läcker.
Bild


Innan man sätter igång kan det vara en bra ide att kontrollera vevhusventilationen, täppt vevhusventilation kan tydligen ge sådant övertryck i motorn att packboxar trycks ut!

Steg 1: Inhandla Haynes-boken!

Steg 2: Följ instruktionerna för att demontera växellådan.

När man kommer till steg 10 i Haynesboken: Kopplingens slavcylinder ska man vara försiktig med, se till att den lilla gummidamasken sitter kvar på slavcylindern och att du inte slinter och har sönder nåt. En lagom stor låsringstång kanske inte är nåt som alla har hemma, men här behövs den!
Vet ej exakt när intern slavcylinder infördes, jag har en -97 och har inte intern. Och jag vet inte hur en intern påverkar arbetet med att ta bort växellådan.

Vid steg 12; demontera startmotorn, kom ihåg att två av bultarna som håller startmotorn är två av de 12 bultar som håller växellåda till motorn! Notera även att dessa 12 bultar är av två olika längder!
Bild

Vid steg 18: När man lossar höger mellanaxel från växellådan kan det kärva, den måste dras ut HELT rakt! Så här ser det ut när mellanaxeln är ute:
Bild

Vid steg 29: Det var lite klurigt att binda fast styrväxeln, den bör nog inte flyttas allt för mycket. Jag band fast den i bogserlina så att den stöttades rakt uppifrån. De fem bultarna till styrväxeln är nog där man kan få problem, bökigt att komma åt och bra läge för att slinta och dra runt.
Tyvärr blev det inga bilder på detta.

Vid steg 33: Var ytterst försiktig när du sänker subframe/motorramen, den vill gärna haka i styrväxeln. Håll också koll på allt annat, jag hade glömt en slang som blev lite längre nu..
Detta är ett bra tillfälle att tömma växellådan på olja, eller köpa pluggar (om det går) till hålen där drivaxlarna satt. I annat fall lär en del olja rinna ur när man håller på och bökar med att få ut växellådan.
Bild

När växellådan ska av hängde jag den först i samma motor-ok som motorn redan hänger i:
Bild

Nu ska kopplingen bort, detta beskrivs också ganska bra i Haynes. Förutom att det under modellåret -97 infördes en självjusterande koppling (tack pettson för infon) och specialverktyg krävs. Vet inte om man kan lösa detta på annat sätt än att köpa verktyget, om nån vet, infoga lösning här:_______
Nedan kopplingen med tryckplattan ytterst. (Notera en gul bogserlina till styrväxeln till höger.)
Bild
När lamellen ska centreras kan man med lite fantasi göra ett eget centreringsverktyg (bild nedan) av hylsor, förlängare och eltejp. Finns också på biltema har jag sett, vet inte hur dom passar på min koppling dock.
Bild

Sen till svänghjulet: Tio bultar som bör bytas, om du köper nya på volvo så kostar dom under 200 kr, MEN de har nytt uförande; nån slags 12-kantig torx som jag glömt vad det kallas. Blev då tvungen att även köpa ny hylsa till dessa..
Svänghjulet satt ganska hårt för mig även när bultarna var borta, tajt passning minst sagt. När det väl lossnar så tänk på att det är tungt och tappa det inte i garagegolvet.
Bild

Sen till packboxen: Den kan sitta hårt, jag fipplade med den tills den kom ut, men man kan behöva borra två små hål i den och skruva i skruvar för att kunna dra ut den. Var väldigt försiktig med ytorna på vevaxel och sätet till packboxen!
Vid monteringen använde jag den gamla packboxen för att så jämt som möjligt hamra in den nya.
Finns nog specialverktyg till detta, men jag klarade mig utan. (kanske dumt, infoga åsikt här:______)
Bild

Innan växellådan monteras tillbaka: Enligt Haynes ska man INTE smörja ingående axeln på växellådan innan ihopsättning, men det är nog en bra ide att göra rent lamellcentrum och rengöra ingående axelns splines ordentlig samt ha på LITE fett. Pettson rekommenderar marinfett som stannar kvar.
Ovanstående procedur möjliggör sen smidig iläggning av ettan och backen
Bild
Glöm heller inte att göra rent innanför sprängkåpan om packboxen läck ut olja! Jag gjorde även rent kopplingsgaffeln där slavcylindern trycker på den och satte på lite fett, och blev då av med "gneket" när jag trycker ner kopplingen!

Om du som jag har liten mekvana men tycker det är kul och har en bil till om det går åt he***te så var inte rädd att prova detta! Lycka till!
Senast redigerad av 1 taxi, redigerad totalt 0 gånger.
#564681
Jättebra! Det här borde en moderator lägga in under Tips & Trix eller någon liknande avdelning.
Men du glömde en rätt så viktig sak: Vad är det för bil och årsmodell?

Nu hittade jag det visserligen genom Bilregistret, och möjligen genom din signatur, men det borde finnas med i rubriken. Det förbättrar sökfunktionen på forumet om det samtidigt anges en bilmodell och ännu bättre, årsmodell. (Volvo 850 -97) Men bra i alla fall.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Bromsstorlek S90 B4-21

Hej, Någon som VET vad det sitter för […]

Gillar inte diesel så skulle tänka att […]

Inbillar mig att hjulen sitter långt in […]

Den startar nog utan glödstift. Står EG[…]