Moderator: Moderatorer

#1216531
grillchips skrev: Provsitt för guds skull en (och provkör såklart) innan ni slår till på en XC40 om det blir aktuellt. Jag visste att baksätet skulle vara litet men det är fan ohyggligt litet. Bagaget var däremot förvånansvärt stort, därav tydligt var de "nypt" utrymme. Jag är med mina 175cm inte nämnvärt lång men fick nästan sitta på sniskan i baksätet.
Hmm, så upplevde inte jag den alls.. tyckte den var helt ok även bakom mina egna 189cm.... men jag vill ju sitta upp, inte ligga ner när jag kör :wink: !?
Däremot reflekterade jag över hur väldigt olik XC40 är jmf med XC60 och 90-serien.... XC40 känns mer som XC60 Classic fram, lite "luftigare"... i XC60 och 90 är man ju verkligen "omsluten" av mittkonsol och armstöd m.m.... Jag har svårt att bestämma vilket jag föredrar faktiskt, likaså exteriört, de är så olika... gillar båda. Och skillnaden på bagage är ju i princip försumbar. Sen är ju materialval och kvalitétskänslan några snäpp högre i XC60 och 90. Typiskt i-lands-problem :lol:
#1217254
Nu har även jag bytt kupé filtret som sitter vid gaspedalen på min V50. Konstruktören måste ha fått nobelpriset för den sämsta placering av ett kupé filter i en bil. Ett filter som skulle behöva bytas lite då och då. Jag tänker inte tala om hur måga timmar som gick åt för bytet.
#1217272
TommyP86 skrev:Sånt byter man på 3 minuter om man har ett original eller märkesfilter Bild piratdelar är ofta av den typen som går av när man ”rullar” dom, det är nästan omöjligt att byta ett sånt.
3 min är jag lite undrande över:
1. Ta bort plastskyddet under ratten + lossa elkablarna.
2. Skruva loss gaspedalen. Till det behövs långhylsa + böjligt skaft
3. Häng upp gaspedalen eller lossa elkabeln.
4. Skruva loss skruvarna som håller locket till kupéfiltret
5. Dra loss kupéfiltret bakom barmspedal
Och sedan skall allt tillbaka. Allt detta liggandes under ratten och mellan förarstol och stolpen.
Det blev många vilopauser då kroppen inte riktigt fixar denna meckarställning.
Alla andra bilar måste ha kupéfiltret på ett annat ställe.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1217274
Visst är det en fruktansvärd arbetsställning. Men det är 3 muttrar för pedalen, lossa kontakten, vika mattan åt sidan och lossa vingmuttern, ”rulla” ut filtret, rulla in det nya och sätta ihop. Plasten kan vara kvar!

På 60 och 70 serien av nyare typ sitter det på samma sätt fast luckan är på andra sidan, med diverse el ivägen, så det är länge sedan 850-dagarna. Hur de sitter på nya spa vet jag inte, men när volvo gör nåt själv använder man gärna lite extra skruvar, där det inte behövs :)
#1217279
TommyP86 skrev:Visst är det en fruktansvärd arbetsställning. Men det är 3 muttrar för pedalen, lossa kontakten, vika mattan åt sidan och lossa vingmuttern, ”rulla” ut filtret, rulla in det nya och sätta ihop. Plasten kan vara kvar!

På 60 och 70 serien av nyare typ sitter det på samma sätt fast luckan är på andra sidan, med diverse el ivägen, så det är länge sedan 850-dagarna. Hur de sitter på nya spa vet jag inte, men när volvo gör nåt själv använder man gärna lite extra skruvar, där det inte behövs :)
Att inte behöva ta bort plasten och all rulla in filtret bode göra det lättare nästa gång
#1217401
Har gått och väntat ett tag på min nya passat, men igår stog den klar i hallen för leverans.
Här med 17" vinterdäck på..o takbox som man fick med på kampanj :)
Vilken känsla :shock: den skötte sig exemplariskt sina 40mil hem till Sthlm.
V50in svek jag igår efter 4års tjänst, den har skött sig fint men hade gått en bit o det var dags att ta ett rejält kliv framåt.

Bild
#1217446
SebSE skrev:
Walkmann skrev:Har gått och väntat ett tag på min nya passat, men igår stog den klar i hallen för leverans.
Här med 17" vinterdäck på..o takbox som man fick med på kampanj :)
Vilken känsla :shock: den skötte sig exemplariskt sina 40mil hem till Sthlm.
V50in svek jag igår efter 4års tjänst, den har skött sig fint men hade gått en bit o det var dags att ta ett rejält kliv framåt.

Bild
Grattis till din nya Hitlerwagen. Hoppas det iaf inte blev en diesel :)
Och jag förstår dig delvist. Volvo har väldigt höga priser nuförtiden vilket inte riktigt gör dem prisvärda för en privatperson längre.
Tack!
Jag fick grymt bra pris på denna, ska jag ha en volvo för samma prislapp får jag bara ett skal utan någonting i..typ. Ja ni fattar..
Och vad det gäller diesel, så är detta självklart en diesel. Åker inget annat då jag tankar på jobbet.
2.0tdi 4 motion DSG.. Ja den verkar ha det mesta. 8)
Användarvisningsbild
av Jefe
#1217497
Blev en tvätt idag den första sedan vinterdäcken kom på plats.

Bild
#1217508
Jefe: Den där var ju riktigt fin :)
  • 1
  • 837
  • 838
  • 839
  • 840
  • 841
  • 1845
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]