Vad har ni gjort för eran Volvo idag?

Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

Re: Vad har ni gjort för eran Volvo idag?

Inläggav grålle1 tis 05 dec 2017, 16:19

grillchips skrev:Provsitt för guds skull en (och provkör såklart) innan ni slår till på en XC40 om det blir aktuellt. Jag visste att baksätet skulle vara litet men det är fan ohyggligt litet. Bagaget var däremot förvånansvärt stort, därav tydligt var de "nypt" utrymme. Jag är med mina 175cm inte nämnvärt lång men fick nästan sitta på sniskan i baksätet.

Hmm, så upplevde inte jag den alls.. tyckte den var helt ok även bakom mina egna 189cm.... men jag vill ju sitta upp, inte ligga ner när jag kör :wink: !?
Däremot reflekterade jag över hur väldigt olik XC40 är jmf med XC60 och 90-serien.... XC40 känns mer som XC60 Classic fram, lite "luftigare"... i XC60 och 90 är man ju verkligen "omsluten" av mittkonsol och armstöd m.m.... Jag har svårt att bestämma vilket jag föredrar faktiskt, likaså exteriört, de är så olika... gillar båda. Och skillnaden på bagage är ju i princip försumbar. Sen är ju materialval och kvalitétskänslan några snäpp högre i XC60 och 90. Typiskt i-lands-problem :lol:
XC60 D4 AWD Classic Aut, Ice White Summum Klimatpkt VOC Lastpkt Teknikpkt pro delbart drag progr. servo växlingspaddlar sportpedaler borttag emblem pianosvarta paneler mörkt innertak el-nackskydd Leda 18" vinter textilmattor nätfickor stänkskydd
grålle1
Mekaniker Wannabe

Kör: XC60 Classic

Inläggav VallaWivan fre 08 dec 2017, 11:34

Nu har även jag bytt kupé filtret som sitter vid gaspedalen på min V50. Konstruktören måste ha fått nobelpriset för den sämsta placering av ett kupé filter i en bil. Ett filter som skulle behöva bytas lite då och då. Jag tänker inte tala om hur måga timmar som gick åt för bytet.
VallaWivan
Halkkörning

Kör: V50 2.4 2006

Inläggav TommyP86 fre 08 dec 2017, 11:37

Sånt byter man på 3 minuter om man har ett original eller märkesfilter [emoji4] piratdelar är ofta av den typen som går av när man ”rullar” dom, det är nästan omöjligt att byta ett sånt.
Användarvisningsbild
TommyP86
Volvotok

Inläggav VallaWivan fre 08 dec 2017, 13:19

TommyP86 skrev:Sånt byter man på 3 minuter om man har ett original eller märkesfilter [emoji4] piratdelar är ofta av den typen som går av när man ”rullar” dom, det är nästan omöjligt att byta ett sånt.

3 min är jag lite undrande över:
1. Ta bort plastskyddet under ratten + lossa elkablarna.
2. Skruva loss gaspedalen. Till det behövs långhylsa + böjligt skaft
3. Häng upp gaspedalen eller lossa elkabeln.
4. Skruva loss skruvarna som håller locket till kupéfiltret
5. Dra loss kupéfiltret bakom barmspedal
Och sedan skall allt tillbaka. Allt detta liggandes under ratten och mellan förarstol och stolpen.
Det blev många vilopauser då kroppen inte riktigt fixar denna meckarställning.
Alla andra bilar måste ha kupéfiltret på ett annat ställe.
VallaWivan
Halkkörning

Vad har ni gjort för eran Volvo idag?

Inläggav TommyP86 fre 08 dec 2017, 13:29

Visst är det en fruktansvärd arbetsställning. Men det är 3 muttrar för pedalen, lossa kontakten, vika mattan åt sidan och lossa vingmuttern, ”rulla” ut filtret, rulla in det nya och sätta ihop. Plasten kan vara kvar!

På 60 och 70 serien av nyare typ sitter det på samma sätt fast luckan är på andra sidan, med diverse el ivägen, så det är länge sedan 850-dagarna. Hur de sitter på nya spa vet jag inte, men när volvo gör nåt själv använder man gärna lite extra skruvar, där det inte behövs :)
Användarvisningsbild
TommyP86
Volvotok

Inläggav VallaWivan fre 08 dec 2017, 13:53

TommyP86 skrev:Visst är det en fruktansvärd arbetsställning. Men det är 3 muttrar för pedalen, lossa kontakten, vika mattan åt sidan och lossa vingmuttern, ”rulla” ut filtret, rulla in det nya och sätta ihop. Plasten kan vara kvar!

På 60 och 70 serien av nyare typ sitter det på samma sätt fast luckan är på andra sidan, med diverse el ivägen, så det är länge sedan 850-dagarna. Hur de sitter på nya spa vet jag inte, men när volvo gör nåt själv använder man gärna lite extra skruvar, där det inte behövs :)

Att inte behöva ta bort plasten och all rulla in filtret bode göra det lättare nästa gång
VallaWivan
Halkkörning

Inläggav Walkmann lör 09 dec 2017, 09:06

Har gått och väntat ett tag på min nya passat, men igår stog den klar i hallen för leverans.
Här med 17" vinterdäck på..o takbox som man fick med på kampanj :)
Vilken känsla :shock: den skötte sig exemplariskt sina 40mil hem till Sthlm.
V50in svek jag igår efter 4års tjänst, den har skött sig fint men hade gått en bit o det var dags att ta ett rejält kliv framåt.

Bild
Användarvisningsbild
Walkmann
Däckkrängare

Kör: Passat 4M TDI R-line my-18

Inläggav Walkmann lör 09 dec 2017, 14:46

SebSE skrev:
Walkmann skrev:Har gått och väntat ett tag på min nya passat, men igår stog den klar i hallen för leverans.
Här med 17" vinterdäck på..o takbox som man fick med på kampanj :)
Vilken känsla :shock: den skötte sig exemplariskt sina 40mil hem till Sthlm.
V50in svek jag igår efter 4års tjänst, den har skött sig fint men hade gått en bit o det var dags att ta ett rejält kliv framåt.

Bild

Grattis till din nya Hitlerwagen. Hoppas det iaf inte blev en diesel :)
Och jag förstår dig delvist. Volvo har väldigt höga priser nuförtiden vilket inte riktigt gör dem prisvärda för en privatperson längre.

Tack!
Jag fick grymt bra pris på denna, ska jag ha en volvo för samma prislapp får jag bara ett skal utan någonting i..typ. Ja ni fattar..
Och vad det gäller diesel, så är detta självklart en diesel. Åker inget annat då jag tankar på jobbet.
2.0tdi 4 motion DSG.. Ja den verkar ha det mesta. 8)
Användarvisningsbild
Walkmann
Däckkrängare

Kör: Passat 4M TDI R-line my-18

Inläggav Jefe lör 09 dec 2017, 19:36

Blev en tvätt idag den första sedan vinterdäcken kom på plats.

Bild
S90 D5 AWD Inscription -17
S60 T5 R-Design -15
S80 2.5FT -10
S80 2.5T -05
850 GLT -94
745 GL -91
Användarvisningsbild
Jefe
Däckkrängare

Kör: S90 D5 AWD Inscription Mussel blue My17

Inläggav Micce1980 lör 09 dec 2017, 20:48

Jefe: Den där var ju riktigt fin :)
Micce1980:s V60 viewtopic.php?f=51&t=134393
Förra V50:n viewtopic.php?f=51&t=112406

Skriv gärna Löst i rubrik el. liknande när problemet är avhjälpt samt vad som gjorde det
Användarvisningsbild
Micce1980
Tävlingspostare

Kör: V60 T4F aut MY12 Ocean Race

Inläggav chasba lör 09 dec 2017, 23:39

Møtes oftere og oftere av denne meldingen etter å ha gått til anskaffelse av elbil:

Standby.png
Standby.png (28.42 KB) Visad 3840 gånger

:roll:
* Volvo XC70 D4 AWD Summum MY15 (HGP/Pluss/Teknikk/VOC/Driver S./Four-C/RSE/++) -> Garasjetråd
-- Regrammed by Volvo Sverige on their official Instagram page! -> https://instagram.com/p/7M4YaXos8f/
* Renault ZOE 400 Intense Electric MY17
Användarvisningsbild
chasba
Däckkrängare

Kör: XC70 Summum | Renault ZOE 400 Electric

Inläggav fjohan82 sön 10 dec 2017, 14:50

Tvättat, med insikten att den kommer se lika hemsk ut nästa helg... :roll:
Funderar även på att rycka emblemen "V60" och "D4" för att få det mera cleant och lättvättat.
Hade en S90 T8 före mig i tvättkön som hade så, det såg bra ut får jag säga.
Har du bytt bil? Uppdatera gärna din profil/signatur...
Användarvisningsbild
fjohan82
Volvotok

Kör: V60 D4 aut. Summum MY17 Electric silver

Inläggav Micce1980 sön 10 dec 2017, 15:09

fjohan82 skrev:Tvättat, med insikten att den kommer se lika hemsk ut nästa helg... :roll:
Funderar även på att rycka emblemen "V60" och "D4" för att få det mera cleant och lättvättat.
Hade en S90 T8 före mig i tvättkön som hade så, det såg bra ut får jag säga.

Nästa helg!! Tänk om min hållt sig så länge denna gång. Fri en dag denna veckan och vi skulle inte iväg mer för dagen så tvättade bilen på vägen hem. När kvällen kom insåg "hon" att vi i regn o rusk skulle iväg några mil på motorvägen. *suck* men men bilen ska ju användas och målet var klart värt det ;) Fick putsat fälgarna idag i alla fall.

Emblemen är ju en smaksak, jag tycker själv det ser bra ut med de och hade antagligen köpt och satt dit om en bil jag köpt saknat dem :wink:
Micce1980:s V60 viewtopic.php?f=51&t=134393
Förra V50:n viewtopic.php?f=51&t=112406

Skriv gärna Löst i rubrik el. liknande när problemet är avhjälpt samt vad som gjorde det
Användarvisningsbild
Micce1980
Tävlingspostare

Kör: V60 T4F aut MY12 Ocean Race

Inläggav grålle1 sön 10 dec 2017, 15:23

Monterat Ctek Sense.
Hade sen tidigare snabbkoppling med indikator (som går att läsa av när man kommer till bilen (utan att öppna huven, genom gallret vid torkarna))... men den blinkar nästan alltid gult, ibland men sällan grönt och ibland rött, ville ha mer exakt koll än så. Helt klart värt pengarna, under femhundringen på kampanj. Blir nog sådan i andrabilen också... och båten...

Gällande emblem, personligen tar jag ALLTID bort dem (eller beställer utan) på mina bilar... har även tagit bort V O L V O.. clean-look och lätt-tvättat :P
Bilagor
2A2BFF48-7476-4E41-A92B-502CB496AACC.jpeg
XC60 D4 AWD Classic Aut, Ice White Summum Klimatpkt VOC Lastpkt Teknikpkt pro delbart drag progr. servo växlingspaddlar sportpedaler borttag emblem pianosvarta paneler mörkt innertak el-nackskydd Leda 18" vinter textilmattor nätfickor stänkskydd
grålle1
Mekaniker Wannabe

Kör: XC60 Classic

Inläggav NExTiGER sön 10 dec 2017, 15:56

jsg har tubo konveterad min volvo gocart med en b20 från en 142a
NExTiGER
Övningskörning

Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

FöregåendeNästa

Återgå till EVOLVE & Volvo Concept cars