Linqid skrev:Sharkbait skrev:Så det Volvo skall göra är att sluta ge bort utrustning och istället ta tex 65 000 kr för utrustningen som tyskarna gör. Skall det vara att ta klivet upp. Om detta händer så finns det ingen anledning till att köpa Volvo för att man kommer "billigare" undan när och om Volvo blir lika dyra som tyskarna.
Vem har sagt det? Det jag menar är att i samband med att Volvo höjer nivån på bilen vad gäller teknik, kvalitetskänsla, drivlina och diverse onödiga lyxprylar vore det ju inte särskilt konstigt om priset samtidigt ökade och rabatterna blev färre. På dig låter det som att Volvo kommer höja priserna utan att förändra produkten.
Jag skriver i inlägget ovanför att Volvo "ger" bort utrustning medans tyskarna, BMW i det här fallet, tar överpriser för samma utrustning som Volvo "ger" bort. Inget annat.
För att man tar överpriser på utrustning som i det här fallet Volvo "ger" bort betyder det att samma utrustning till överpris är så mycket bättre? Skall samma utrustning som idag är 1000 kr billigare och ger mer utrustning än Summum skall den bli bättre för man tar överpris som tex 65 000 kr?
Man kan hoppas på förbättring av utrustningen ja visst. Men hur mycket mer kan man förbättra utrustningen som idag är "gratis" eller 1000 kr billigare än Summum?
Panoramatak är en glasruta i taket som förhoppningsvis håller tätt livet ut för bil och dåvarande ägaren.
Parkeringshjälp fram och bak. Ja, vad förbättra hos denna funktion idag 2014?
Digitalt kombiinstrument. Displayer där tillverkaren kan visa vad som helst i princip. Förbättra?
Sensus Navigation med färgskärm. Navigationssystem som gör jobbet. Mjukvaran kan alltid uppgraderas och bli bättre/nyare/modernare.
Men ingen förbättring som kastar omkull hela bilindustrin som gör att Volvo är först i täten. Men bara en prislapp som kastar om kunder på 65 000 kr som tidigare var "gratis".
Men som du skriver "
Volvo höjer nivån på bilen vad gäller teknik, kvalitetskänsla, drivlina och diverse onödiga lyxprylar" så har Volvo långt kvar till att jobba in sitt märke för att vara exklusivt, lyx osv...
Vi får se vad det är för uppgraderingar och förbättringar som Volvo kommer med och vad prislappen blir för nya XC90.
OT
När jag är på stora parkeringar tex vid köpcentrum osv så brukar jag ha för vana att titta in i Audi eller BMW bilar för att se om bilen har skinn eller textil. Majoriteten har textil på sätena. Det är sällan det är skinn i Audi och BMW bilarna. Kan det vara för att alla vill ha "status" bilar men inte har råd med att utrusta de med skinnsäten?